Tart Nanas (Silang)

Wednesday, September 5, 2012
Kuih ni all time favourite.  Dulu sebelum kahwin memang biskut wajib yg saya buat untuk raya.  Masa tu ada la my best friend akan dapat sebekas biskut ni, siap deliver ke KL tuh (dia suka yg silang aje, walaupun rasanya sama dgn yg gulung ke apa).  Special betul kawan saya ni ye, since kenal until 7 tahun lepas tu saya mesti buat biskut ni untuk dia.  Tak sangka pula dari kawan baik, naik pangkat jadi suami plak.  Kalau dah jodoh.. mana nak jangka.  Tapi lepas 7 tahun kahwin, baru tahun ni saya buat dekat rumah sendiri.. (ooppss).. bertuah punya membe, dah naik pangkat, jadi malas plak dia ye.. hehehe..

Tart kali ni saya try resepi dari Kak Jee.  Sedap sungguh tart ni, sampaikan dua kali saya buat (kali pertama saya gandakan adunan & kali kedua 1 adunan aje).  Itupun awal-awal lagi dah habis dikerjakan (tengah planning nak buat lagi ni).  Bertambah-tambah sedap kalau gunakan pure butter.  Saya guna Anchor aje le.. tu je butter paling murah pun.

Resepinya seperti berikut :

BAHAN2NYA:
(37 BIJI)

300 gms tepung gandum *
4 sudu besar tepung jagung *
3 sudu besar gula ising *
200 gms butter (Kjee guna Anchor - salted)
2 kuning telor

jem nenas (Kjee guna ½ kg jem nenas Bagus)

CARA:

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising ke dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.

Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method). Kemudian masukkan telor dan satukan menjadi doh.

Simpan kira2 dua puluh minit dalam peti ais.

Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter.


Tugas Tiha tolong tempek jem kat atas tart ni.  

Jem nenas ni saya campur butter ikut teknik Kak Jee & Tiha la tukang gentelkan jadi bola-bola kecik


Aduhaii.. meleleh air liur.. 2 pieces yg terakhir, berebut-rebut laki bini  nak makan.. hehe


0 comments:

Post a Comment