CHILLED BLUEBERRY YOGURT CHEESECAKE

Wednesday, September 11, 2013
Weekend lepas buat party sikit untuk Tiha... Ieqa yang lahir Januari tu pun menyelit sama... hehehe.. Mana taknya, dia asyik komplen Mama tak pernah buat kek kat dia.  Alahai Ieqa... Mama bukan tak nak buat, Ieqa tu takde kawan, nak buat party, nak jemput sapa plak nanti?  

Antara dessert pilihan saya kali ni ialah Chilled Blueberry Yogurt Cheesecake (kira unbaked cheesecake jugakla ni)... Nak buatnya senang aje & resepi ni menjadi pilihan atas 2 sebab utama... :)

Cairkan butter... saya gunakan microwave aje..

Hancurkan biskut... saya guna biskut digestive (inilah sebab pertamanya.. nak habiskan stok biskut digestive ku yg dah hampir hapak... hehehe..)

Gaulkan dengan butter cair tadi

Ready untuk ditekan dalam loyang atau apa² bekas yang korang nak.  Saya guna bekas plastik kecik ni aje, senang nak serve & susun dalam peti...

Ini pula sebab ke2 kenapa pilih menu ni... Nak perabis stok jem Blueberry & strawberry yang dah bertahun dalam peti... Kat rumah ni takde penggemar jem,  tu yg tak luak (jem pemberian orang... )
Since resepi nakkan blueberry filling.. jadi saya kena kreatif sikitlah... (saya campurkan aje kedua² jenis jam tadi... jadi la mixed berries kan.. hehehe)...
Utuk dapatkan tekstur & kelikatan macam Blueberry filling.. saya tambah air & sedikit bancuhan tepung jagung
Kacau sampai mendidih & mendapat kepekatan yang dikehendaki... Hasilnya very impressive!!  Sukaaa sangat!! 
Dah siap fillingnya saya ketepikan & buat plak bahagian yogurt / cream nya.. tapi yang ni takde gambar sbb saya dah kelam kabut sangat mengejar masa.  Saya gunakan UHT Whipping Cream jadi saya letak juga gula ikut resepi asal & blueberry filling tu pun saya letak separuh aje dari sukatan (saya buat 4 adunan).  Kalau guna non diary maybe saya akan omit gula dalam resepi ni kot.   

Bila dah siap... saya masukkan ke dalam bekas yang diletak biskut yang dipadatkan tadi.  Kemudian tambah baki filling tu sebagai penaik seri.. ceewaaahh... 
Saya masukkan dalam piping bag (guna platik biasa & gunting bucunya pun boleh) & paipkan atas ni.  

Dengan gunakan fruitpick atau lidi, buat pusingan sampai dapat corak yang kita nak.  Mula² suruh Tiha buatkan tapi tgk mcm kurengg je hasilnya, saya syohh dia pi main jauh²... Takde kerja la nak kena alter semula plak, baik saya buat sendrik je... Yang nampak macam bertepek² lagi fillingnya kerja dia la tu... 

Sejukkan dalam peti (saya simpan semalaman) & sedia dihidang.  Rasanya tersangat YUMMY!!!
Resepi penuh seperti di bawah.. resepi ni saya ambil dari Zack .  Saya dah pernah rasa kesedapan cheesecake ni sbb adikku dah pernah buat (dia guna non-diary whipping cream, jadi agak manis jadinya). Bila dah rasa kesedapan cheesecake ni tanpa ragu² saya try buat pulak... :).

Base:

100g biskut Oreo, kisar hancur
45g butter, dicairkan
***Gaul biskut Oreo dengan butter, tekan pada dasar loyang yang telah diletakkan baking paper dahulu. Simpan dalam peti sejuk.


Adunan yoghurt cheese:
125g cream cheese, suhu bilik
137g @ 1 bekas yoghurt perisa blueberry - Giant habis stok, guna plain je
30g gula kastor
80g blueberry filling - boleh guna ada biji buah blueberry
125g whipping cream, pukul hingga gebu dan bertanduk (soft peak)
1/2sb + 1/2st gelatin Halagel
2sb air hangat

Cara:

1. Pukul cream cheese, gula kastor dan blueberry filling hingga sebati.

2. Masukkan yoghurt, gaul rata.

3. Masukkan gelatin ke dalam bekas berisi air hangat. Biarkan 5 minit hingga kembang, cairkan secara double-boiler atau guna microwave-oven (on HIGH 3saat. kacau rata). Biarkan hingga ia suam, kemudian baru masukkan ke dalam adunan yoghurt cheese. Gaul rata.

4. Perlahan-lahan kaup balikkan whipping cream ke dalam adunan. (NOTE: Pastikan whipping cream tidak terlalu sejuk untuk elakkan adunan terus pekat bila ia bergaul dengan adunan bergelatin tadi.) Kaup balik rata-rata, tuangkan ke dalam loyang berisi base.

5. Sejukkan dalam peti sejuk paling kurang 4 jam atau lebih.

6. Menggunakan hair dryer, lalukan muncungnya pada keliling loyang 2-3 kali. Guna suhu paling perlahan. Keluarkan cheesecake dan alihkan ke atas cakeboard menggunakan spatula besar.

7. Hiaskan atasnya dengan blueberry filling dan sedia dipotong.

* Blueberry filling tu saya tak ikut sukatan sangat... perabis apa yang ada aje...
* Semua yang datang puji cheesecake ni sedap & dengan malu² kucing capai lagi sebekas... Asyikkk!!!




0 comments:

Post a Comment