SEWING - DIY NURSING PILLOW

Thursday, October 27, 2016
Adik ipar baru aje bersalin.  Since budget pun tak berapa ada, saya jahitkan something ajelah untuk dia.  Dulu masa nak dapat baby, tak pandai lagi menjahit.  Rugi betul rasanya... Sekarang ni apa saja yang boleh dijahit, semua saya buat sendiri aje.  Jimat pun jimat.  Macam juga makanan.  Saya memang tak pernah tempah, apa² yang saya teringin nak makan, saya belajar buat.  Kalau saya beli pun just sekadar untuk rasa supaya saya tahu hasil masakan saya tu menjadi ke tak.  Menjahit ni pula saya letak sebagai hobi dan jugak dapat membantu menyelesaikan masalah kami yang malas nak keluar shopping!  Alhamdulillah.. dah 2 tahun tak perlu keluar shopping baju raya... Yeaayyy!!!  Walaupun hasilnya tak lah sehebat pro, tapi amat bermakna untuk kami yang memang zero basic ni.  

Ehh.. banyak pulak bebelnya.. ehheeh.. Nak tunjuk nursing pillow aje pon... Haa... ada 4 gambar, tapi jangan keliru tau... 1 bantal aje ni... yang mula² tu innernya saya buat 2 side warna berbeza.  Yang 2 lagi pula bila disarung dengan bajunya pulak.. 

Inner ni saya guna kain yang lembut tu... flannel ekk namanya.. lupa plak... Ni yang jenis murah.. beli kat Nagoya..

Masa jahit ni dilemma nak buat cover ke tak... tapi bila teringatkan kain ni jenis berbulu & nampak rekahan di bahagian jahitan... terpaksa lah buat cover supaya lebih kemas & senang juga Adik Ipar nak cuci
 Kalau perasan nampak bonggolan² kat bantal ni kan.  Bukan jahitan yang senget ye.. tapi fiber ni bila kita refill apa² memang nampak benjol² sikit.  Agaknya kena beli fiber yang soft sikit kot.  Fiber ni saya beli di Chow Kit RM15/kg.  Nursing pillow ni besar tau... jadi hampir 1/2 kg fiber jugak saya letak rasanya.



















Cover nursing pillow ni saya guna Japanese Cotton.  Saya beli yang remnant, agak murah.  Ingat² lupa dah tapi yang pasti below RM12/m rasanya.  Harga biasa saya survey around RM15/m.  Cuma sayangnya corak cotton ni bercampur dengan corak yang tak lawa.  ralat jugakla sbb ada a few corak yang tak kena dengan taste.  Masa pilih tu tak perasan plak... hehehe.. Nasiblah.

Oh ye.. kalau nak buat, boleh masuk blog ni ye.. siap dengan pattern sekali... Print aje dah boleh buat.


0 comments:

Post a Comment