COOKIES - ULAT VIRAL

Wednesday, July 5, 2017
Raya kali ni saya pun tak terlepas dari demam ulat viral.  Ala.. buat untuk budak-budak.  That's why bila isu halal haram keluar saya tak nak ambik pot sangat.  Depends on niat masing² lah.  All this while macam-macam makanan berbentuk binatang pun ada.  Benda-benda macam ni if kita nak berbahas, memang takde sapa menang dan kalah.  Hanya akan 'merendahkan' status muslim di kalangan bukan muslim aje... Segan tau tengok muslim suka bergaduh² siap dengan maki hamun atas isu² yang kecil.

Biskut ni takde satu resepi yang spesifik pon.  Saya tengok ada yang guna resepi samperit susu, ada yang guna resepi biskut lain juga dan kali ni saya tiru satu resepi ni sbb letak cornflakes.  Tiapkali nak masak apa² saya akan belek stok² yang sedia ada.  Mana² barang yang dah lama terperam, akan saya keluarkan dulu. So kali ni 'terguna' lah jugak separuh dari baki cornflakes tu.

Resepi ni saya dapat dari FB ye :

RESEPI ULAT GENDONG
250g mentega
120g gula icing
70g cornflakes hancur
300g tepung
1/4 susu tepung(ske ati nk ltak atau x)
1 sudu kecil baking powder
Coklat chip
Cara2
1.ayak tepung dan satukan bersama baking powder dan susu tepung.ketepikan
2.putar mentega dan gula hingga sebati
3.masukan cornflakes dan putar sekejap
4.masukan tepung sikit demi sedikit hingga menjadi doh yg lembut.
5.bentukan mengunakan sikat untk bahagian badan.coklat chip tekan sedikit utk mata dan bengkok kan badan ye.
6.bakar pde suhu 150○c dalam 15-20 minit.
Tips:utk mndpt kn badan ulat gendong yg cantik,pastikan doh lembut dan bile bengkok kn badan ye dye xkan pecah

Kalau tengok gambar dari tuan empunya resepi, memang sebijik rupa ulat.  Tapi yang saya buat, tak berapa nak cukup syarat.. hehehe.  Saya guna acuan kuih siput utk dapat jalur-jalur ulat tu.

Antara semua biskut, yang ni paling anak² suka!  Walaupun saya tertinggal balang kuih ni kat KL, tapi kuih ni dulu habis!  Masa bulan puasa pun jenuh Mama nak dengar pujuk rayu diorang yang nak sangat makan kuih ni.  Satu adunan ni taklah banyak mana hasilnya, plus Tiha dah terhanguskan 2 loyang terakhir gara-gara tertidur.  Mama pulak keluar dating dengan Baba kejap malam tu... ooppss..




Oleh kerana resepi ni ada letak baking powder, biskut ni akan mengembang sedikit bila dibakar.  So jangan buat besar-besar sangat.  Selamat mencuba!!

0 comments:

Post a Comment