MENJAHIT DENGAN ALAT BANTUAN

Friday, November 6, 2015
Sekarang ni asal petang aje hujan lebat.  Banyak kali kami tersangkut dalam kesesakan jalan raya akibat hujan.  Semua anak² membuta kebosanan sebab sepanjang jalan suram & sejuk aje.  Tiha pun saya pontengkan sebab bimbang tak sempat nak jemput dia dari sekolah kalau tersangkut dalam jem.  Exam pun dah lepas, buku teks pun dah hantar... Sah² lah tak belajar pun kat sekolahnya tu.  Dia pun bukan main seronok sebab result dia meningkat kecuali BM!  Pelik tapi benar, the only B dia dapat ialah subjek tu.  Hangin betul saya.  Nampaknya Mama kena cari teknik untuk ajar Tiha atasi problem BM dia yang makin meruncing ni.  Kalau ada sesiapa boleh bantu & bagi tips kat saya, dialu²kan sangat ye.  Kesian dia sebab subjek lain semua 90 -100 markah tapi BM... hadoii.. Boleh naik hantu kalau saya baca ayat² dalam kertas BMnya tu..!  

Air sungai tepi rumah di kala hujan.. bukan main besar lagi tu.  
Kejap tadi saya buat udang kering.  Ni gara² udang yang Suami beli di pasar tu 'harum' semerbak baunya.  Asalnya nak buat cucur, tapi bimbang busuk pulak bau cucur saya nanti.  Last² saya gaul garam &  bakar udang yang dah dikopek ni dalam oven 130c selama sejam .  Nanti saya nak kisar halus & boleh campur dalam masakan. 

Haa.. baru berbalik ke topik jahitan... saja nak share ilmu sikit.  Dulu saya ingatkan mesin jahit ni takat boleh jahit biasa² aje.  Lepas beli & berguru di youtube, blog² dsbgnya.  Memang terkejut rupanya banyak sangat mesin jahit ni boleh buat rupanya.  Ni salah satu darinya.. jahit butang!  Ehh... jahit butang pun pakai mesin ke?? Saya memang tak suka jahit butang sebab macam menyakitkan jari aje kalau bahagian yang tebal.  Bila tau boleh jahit pakai mesin, laju jelah saya try..

Biasanya mesin portable memang boleh jahit butang ni.  Asalkan ada tapak biru tu & gigi mesin tu boleh diturunkan.  Setting nya tak susah, gunakan jahitan zigzag & laraskan jarum ikut lubang butang & setkan jarak pada 0 supaya jahitan tu tak bergerak ke depan ye.  Macam mesin nv950 saya, memang dah ada pilihan untuk lubang butang.  jadi terus pilih option tu & start aje.  Tup..tup.. dah siap!  I like sangat!

Baru² ni saya ada beli magnet pelaras (magnetic seam guide) dari aliexpress.  Harganya USD0.85 aje.. Apa kelebihan benda alah ni?  Haaa.. untuk jahitan yang lurus lah!  Letak aje magnet pelaras tu pada kedudukan yang kita nak (kelebaran jahitan) then jahitlah macam biasa.  So.. tak perlulah susah² takut kain tu tersenget ke apa... biarkan aje kain tu sebab dah ada magnet pelaras tu.  Makin mudah lah keje menjahit.. hehehe... 
Image result for magnetic seam guide
Antara rupa magnet pelaras.. saya punya yang paling kecik tu.  Harga jualan yang biasa saya nampak RM5 ke atas (di Chow Kit RM6.90)... (Gambar dr google)
Itu ajelah saya nak mengomel hari ni... Ila pun dah ready menunggu tepi Mama ni.  Rasanya tiapkali Mama mengadap blog dia akan terjaga... :( .  Mujurlah kali ni dia tak melalak... Elok je tergolek tepi kaki Mama.. hehehe.. 


0 comments:

Post a Comment