SUMBER KAIN

Wednesday, November 4, 2015
Sambung sikit fasal entry sebelum ni... KAIN.  Since ada yang request nak tau kat mana nak dapatkan kain² ni... saya share sikit kat mana sumber²nya ye.  Ini antara penjual yang saya kira agak murah selepas dibanding kat sana sini.  Hampir kesemuanya dari FB sebab saya ni takde istangram semua tu.  

Antara kain² yang saya ada (ni kira sikit aje kan...).  Yang paling atas sebelah kiri ialah kain cotton bidang 90 (untuk cadar), yang atas sekali warna hitam tu ialah heavy cotton, sebelahnya pula kain langsir (saki baki jahit sofa), hujung kanan - lycra moss crepe (gray), cotton lycra (black), white cotton & grey jersey (paling atas).

Rak bawah sebelah kiri pula - Japanese cotton, sebelahnya tu grey couldroy, knit cotton & kain flannel, kemudian printed lycra & kain lelong RM3 di Gulati's & paling hujung Dull satin (olive green) & cotton murah RM5 di Gulati's.  
 Entah korang paham tak apa yang saya listkan kat atas tu... heheheh... Ala.. lebih² kurang ajelah yea...
Facemask yang saya jahit guna Japanese Cotton 
SELLER JAPANESE COTTON




Kain Japanese cotton yang terawal saya beli ialah dari Ika Cottonlicious by Zurieka harga cotton kat sini RM16/m atau RM69 sepasang termasuk postage.  Boleh tengok di page dia ye untuk detail.

Kemudian saya beli pula Japanese Cotton (sama kualiti) tapi remnant pada harga RM108/20m termasuk postage dengan Amani D'Butik kainnya ada koleksi DComel, Kids & Kraft dll yang cantik.  Harga sepasang kat sini RM68 termasuk postage.

Sorang lagi seller & rancak buat sale ialah Pengedar Multipurpose melalui page Charm's Collection & Design.  Saya cadangkan u all beli time this seller buat sales, boleh dapat harga RM15/meter.

Nak ikutkan banyak lagi seller lain, tapi saya share yang mana saya familiar dululah yea.  Lagipun seler² ni jual kain yang sama kualiti.  Kalau nak beli cotton yang murah saya prefer ke Kamdar berbanding secara Online ni.  Pembelian online untuk kain² yang coraknya cute & terang, berbanding di kedai. Kalau saya jumpa harga yang lebih murah, kualiti yang sama, saya share lagi.. :)

SELLER KNIT COTTON


Baru² ni saya beli knit cotton Hello Kitty dari Nuur Syamen.  Kain knit cotton ni macam kain tshirt.  Memang sesuai untuk baju muslimah, kanak² & baby.  Saya suka menjahit guna guna knit cotton & lycra sebab tak perlu dijahit tepi & hasil selepas dijahit memang cantik, macam dibeli di pasaraya... ahakss... Knit cotton yang saya beli dgn Nuur Syamen ni kira OK kualitinya.  Tapi ini first time saya beli knit cotton jadi tak boleh bandingla kan.

Kemudian saya dapat tau pula penjual knit cotton yang murah (RM15 ke bawah) di sini  .  Saya kurang pasti tentang kualiti, biasanya saya akan order sedikit dulu utk tengok kualitinya macam mana & nak tengok jugak seller ni ok ke tak.  Dah puas hati barulah repeat order... hehehe..


SELLER KAIN T-SHIRT

Kain t-shirt yang dijual ni taklah memeri banyak.  Saya belum pernah beli, tapi bercadang nak beli.  Kalau nak yang betul² best beli yang 100% cotton or kain totone.  Nak tau detail, boleh contact Zaza di sini yea.


SELLER COTTON (CADAR)


Kain berbidang besar (60, 90 & 120).. boleh belek di FB Eein or Page dia atau boleh juga ke FB Izz Amnisha.  Harga semeter RM16.

SELLER LYCRA


Kedua² seller yang saya cadangkan ni ada juga jual kain jenis lain.  Tapi saya aim lycra diorang tu sebab murah dari yang biasa saya beli.  Boleh cuba contact sendiri Asiah dari A.F Boutique & Tailor

Boleh juga belek kain lycra yang comel² dengan Sakila Yahya.  Saya baru je order knit cotton RM30 untuk 2meter dari dia.  InsyaAllah esok atau lusa sampailah tu...

Kain lycra ni harganya berbeza² ikut ketebalan & jenis.  Kalau nak buat baju seeloknya beli yang berat 320 grams ke.  Jadi time nak beli tanya lah dulu berat kain tu ye.  Lycra pula ada banyak jenis - denim, cotton, moss crepe dll tu.  So tanyalah seller tu yang mana sesuai untuk kegunaan kita.  Pengalaman saya, denim lycra is my favourite cuma pilihan warnyanya amat limited & kurang berseri.

Untuk kain² lain tu pula saya beli di kedai aje.  Contohnya kain cotton lycra yang saya beli di Kamdar RM12/meter.  Kain flannel (sesuai dibuat barut, selimut baby dll) RM6.80/m di Nagoya, Kain cotton murah RM5 di Gulati's, untuk heavy cotton (kain langsir, sarung sofa, beg dll) boleh beli di Tewah untuk RM15/m.

Buat sementara ni cukuplah dulu info tentang kat mana nak dapatkan kain² ni ye.  Saya pun masih lagi belajar mengenali kain & dunia jahitan ni.  Saya pun bukanlah menjahit sepenuh masa.  Kadang² seminggu mesin jahit ni tak bersentuh pun... Tu yang slow sangat proses pembelajarannya tu... :P

P/s : Gambar² contoh kain saya ambil dari FB seller terbabit...


27 comments:

{ cik chinta } at: November 4, 2015 at 7:44 AM said...

tq for info. tp kt sni ada kamdar je. huhuh

{ Kina } at: November 4, 2015 at 2:11 PM said...

U're welcome.. Sy pun jarang ke kedai kain. Tu yg byk beli online aje..

{ mila } at: January 11, 2016 at 2:25 PM said...

thanx sharing..

{ Kina } at: January 11, 2016 at 7:03 PM said...

you're welcome.. :)

{ Unknown } at: April 11, 2016 at 9:21 AM said...

thank for info..

{ Kina } at: April 11, 2016 at 5:25 PM said...

no problem... :)

{ Tinta Farah D } at: May 18, 2016 at 1:11 PM said...

kain knit tu sesuai juga kan kalau buat blouse jenis labuh bawah

{ Tinta Farah D } at: May 18, 2016 at 1:11 PM said...

kain knit tu sesuai juga kan kalau buat blouse jenis labuh bawah

{ Kina } at: June 9, 2016 at 11:35 PM said...

Aah... macam² pun sesuai. Saya memang suka material knit, lycra... tak payah susah² jahit tepi, laju je merempit.. hehehe...

{ Nasuha Nazirul } at: August 3, 2016 at 1:02 PM said...

Info berguna..tq sis

{ Unknown } at: August 7, 2016 at 10:52 PM said...

Kain flannel dpt murah dekat mana yee?

{ Kina } at: August 29, 2016 at 12:01 AM said...

Urr welcome.. Byk lagi seller baru dlm FB saya tapi x sempat nak update

{ Kina } at: August 29, 2016 at 12:06 AM said...

Sorry lambat respond. Sy tak berapa familiar dgn flannel tapi boleh try ke fb shirly yong hing. Dia jual byk jenis produk

{ Unknown } at: October 18, 2016 at 12:17 AM said...

Assalamu alaikum, akak ingin tanya Kina.... tahu mana nak cari kain cotton bidang 110"? Akak plan nak jahit cadar sendiri sebab nak cari cadar dah siap susah yang tilam tebal 15" tak byj pilihan. Yang ada pun kos agak mahal. Harap Kina dapat bantu.

Tkasih

{ Kina } at: October 18, 2016 at 11:38 PM said...

Wsalam... Ada beberapa seller yang saya pernah nampak mjual cotton bidang besar. Nanti try tanya diorang ye... bawah ni link fb diorang :
https://www.facebook.com/dayang.senandung.9440?fref=ts
https://www.facebook.com/sakila.yahya.5
https://www.facebook.com/fizry.zainor
https://www.facebook.com/munnardieha/photos/?tab=album&album_id=958668334191076

Ok.. boleh try contact sellers ni untuk details ye... Harap² dapat membantu.. :)

{ Unknown } at: October 29, 2016 at 1:21 PM said...

Assalamualikum sis, saya nk tnye, akak tahu x kat mne nk cri kain jenis moss crepe? Sbb saya nak jahit blouse neelofa... Btw,thank very much sis for the info :-)

{ Kina } at: October 31, 2016 at 10:29 AM said...

Wsalam..
Ure welcome.. Kalau online seller boleh cari Asiah Wahid di fb. Dia jual byk jenis kain dgn harga yang ok. Kalau kedai kain pula saya pernah jumpa di Tewah. Harap2 berjaya jahit baju tu ye..

{ Mommy Pua Pua } at: December 8, 2016 at 12:54 PM said...

Salam kina.. syukur jumpe blog kina.. saya br nk blaja menjahit ni mmg xtau pape nk beli kain ape, kat mane semua heheheh.. moga dimurahkan rezeki sbb membantu.. hehe

{ Unknown } at: December 15, 2016 at 2:11 PM said...

Assalamu alaikum

Akak ingin tanya kain yang bercorak burung hantu tu....brp Rm semeter?

{ Yatiy Mayn } at: December 19, 2016 at 5:56 PM said...

Salam. Mana sy boleh dptkan kain cotton comel2 utk set tilam baby ye.

{ Kina } at: December 21, 2016 at 10:20 PM said...

Salam Mommy... Happy sebab dapat membantu. Banyak lagi seller not listed.. boleh cari entry lagi satu.. Coming soon mungkin saya update lagi... So sorry semua gambar hilang.. saya pun tak pasti ke mana larinya... :)

{ Kina } at: December 21, 2016 at 10:23 PM said...

Salam Yatiy... kain cotton comel boleh try beli dekat Kak Ida Ismail Or Kekabu Hulu Langat. Yang ni bidang 45, yang bidang besar ada a few seller.. yang saya ingat Izz Amnisha yang saya listedkan kat atas tu pun boleh.. Kalau ada info lagi saya update ye

{ Kina } at: December 21, 2016 at 10:25 PM said...

Wsalam Rozanna.. biasa saya tengok orang jual RM15/m. Boleh tanya Ida Ismail dekat FB ye..

Anonymous at: February 22, 2017 at 10:24 AM said...

assalam...saya tgh mencari kain utk dibuat inner baju. boleh saya tahu material yg sesuai dan kat mana nak beli borong? material yang tak panas,memeri atau elastik dan melekap pada badan.

{ Kina } at: February 22, 2017 at 5:38 PM said...

Wsalam.. Saya tak berapa pasti sis sebab tak biasa buat inner. Maksud sis inner utk baju jenis nipis mcm chiffon or inner (baju dalam)? Kalau inner utk chiffon boleh tengok dekat deretan kedai jahit dekat chowkit. Kalau material yg strechy mungkin cotton lycra di kamdar. Biasa semua kedai offer special price kalau beli byk. Nak cari material yg pelik2 boleh google spotlight ampang.

{ dream_catcher } at: November 4, 2017 at 10:00 PM said...

As salam dear, came across your blog sebab tgh crk lycra cotton or knit ribbed cotton corak for babies dan kanak kanak. Kina boleh emel or fb saya hid cham untuk share mana nak dpt kain kain tersebut? Hidcham@gmail.com

Fb: hid cham

{ Kina } at: November 5, 2017 at 5:36 PM said...

wsalam.. nanti saya pm sis ya..

Post a Comment