DIY & Make Over

Wednesday, February 27, 2013
Hari ni nak tayang sikit hasil kreativiti & idea bersama saya & si suami.  Biasanya atas dasar borak-borak kosong, dapat idea & kemudian diaplikasikan.. hehehe.. Bagi saya pulak, sayangnya nak beli baru kalau yang lama masih ada!!  Biarlah buruk pun, tapi selagi berguna jangan disia-siakan.  Tapi of course le tak sanggup nak hadap benda buruk hari-hari kan.. 

Tu yang kami ni usahakan barang tu jadi berguna & brand new balik.. :). Nasib baikle suami ku tak kerastangan sangat walaupun dia selalu kata dia takde seni. Saya rasa hasil kerjanya kemas, sebab tu skill mengemas dia lagi bagus dari saya. Menurun bakat Maknya kot, pengemas & teliti.

Haa.. meh saya intro salah satu benda yang si suami ku buat.  Kalau di kira, rasanya dah berpuluh barang telah diubahsuai kami.. Kalau ramai orang macam kami, mau bankrap tokey perabot.. hehehe...


1.  Sinki Magik 
Sinki magik ni boleh dijumpai di Kina Cafe.. gambar ni diambil masa baru siap, tengah test kelasakan, ketirisan dsbgnya.  Sinki ni masih bertahan sampai sekarang & menarik perhatian customer.. hehehe
Nak tau kenapa wujudnya sinki magic ni?  Sebenarnya sinki, khemah, rantai besi or apa saja yang diletak di luar kedai asyik dicuri aje.  Sinki asalnya tu buruk tahap gaban dah pun, siap kemek sana sini, pun kena curik (sbb stainless steel kan).  Last-last suami saya beli besen plastik, tebuk lubang lebih kurang... siaplah sinki kiut ni... hihihi... Meja tu dikutip juga, ada orang campak kat carwash belakang cafe.  Masih elok pun tapi ada office nak pindah, dia buang ajelah perabot lama.  Haa.. kan jimat!!


2.  Rak pelbagai guna
Ini le bilik saya zaman bujang, nak duk sorang sebilik jadi dapatle bilik paling kecik.  Cuba perhatikan almari yang tinggi sebelah kipas tu.... then compare dengan kat bawah ni...
Jeng.. jeng.. jeng....

Inilah hasilnya selepas di cat & diperbaharui.  Saya boring sgt tengok rak buruk ni (sebelum tu jadi tempat letak kasut & di letak di lantai as a bench jugak).  Jadi saya suggest kami cat & buang pintu yang hampir rosak then gantung.  So suami saya enhance lagi dengan rearrange balik by buang pintu bahagian tengah instead of selang seli mcm idea asal saya.  



Tempat gantungnya (brackets) pula kami beli dekat IKEA, murah aje...RM9.90 each... (gambar from IKEA)


3. Rak boleh beranak??
Koleksi almari IKEA semasa berniaga kiosk dulu banyak gunanya... 
Jom kita tengok apa jadi bila rak ni beranak pinak....

A.  Rak Kasut
Selepas di potong & di varnish.. inilah hasilnya.  Rak kasut baru kami!!!
B. Rak tergantung    
Cuba perhati dekat bahagian atas cafe (atas kaunter)... nampak tak stok foam cups & barang-barang plastik - ?  Ok.. ini pun dihasilkan dari rak kiosk tadi.  Rak tu dipotong & digantung dengan rantai... dulu bilik tetamu penuh dgn barang-barang cafe.  
Sekarang ni semuanya simpan kat atas ni aje lepas rak tergantung ni wujud.  

C. Rak bawah kaunter   (takde gambar)

Bukan tu saja tau, dekat bawah kaunter cafe tu semuanya ada rak. Rak ni pun diambil dari rak IKEA kiosk kami tu. Satu rak tu di potong dua, jadi dari 2 rak dapat 4.

D.  Rak pelbagai (island)

Sebelum... botol-botol kicap, sos dll diletak atas kaunter aje
Selepas... kami tambah 'island' (pun dari rak kiosk IKEA) in between chiller & kaunter.  So lebih space di ruang kaunter.  P/s : gambar loyal customer ni aka friend my husband
   
E. Rak TV & pelbagai (takde gambar - time mencari ni memangla tak jumpa...)

Rak ni kononnya sementara aje sbb masa awal pindah dulu kami kan takde kabinet, jadi kami pun guna balik apa yang ada. Tapi till now still pakai sebab takde idea & budget utk upgrade. Kononnya nak tunggu beli tv baru (sekarang ni tv pesen lama, takleh gantung) sebab kami dah ada idea serba sikit. Tapi akan ambil masa berkurun la sebab LAMBAT LAGILAH TV tu NAK ROSAK.. hahahah...

F.  Rak..??? (kita tunggu & lihat...)                               

Now kat bawah katil saya ni ada lagi sikit baki rak.  Saya dah ada idea apa nak buat, tapi tunggu suami free dulu.  Kesian gak kat dia kalau every weekend ada je projek baru.  Tengkius my dear... as u said, we complete each other.. kan..kan... ;).


4. Rak transform
Inilah rak stok barang dekat laundry room.  Baru setgh tahun di pasang selepas hampir 5 tahun dalam kotak!!!  Saya ambil gambar ni masa nak top up stok, biasanya rak ni penuh dgn stok dapur!!
Rak barang saya ni sebenarnya rak buku.  Rak ni kepunyaan suami ku untuk office dia dulu.  Beli kat Tesco aje, tapi agak solid (my hubby pandai tgk kualiti kayu/perabot, sblm beli apa-apa saya suruh dia cek kualiti dulu).  Saya mintak dia pasangkan lepas rimas tengok kotak rak tu tersandar aje kat dinding, menyemak aje.   Lepas di pasang & di susun, memang puashati sangat.  Oh ye.. apa yg buat rak ni nampak menarik?  Haa.. taktiknya barang yg colourful & partition rak tu purposely di susun berterabur.  Biasakan orang susun sama aras aje, for me it's boring...

Selain dari tu, saya sibuk dok cakap rimas dengan stok hanger yg teramat banyak.  Saya jenis menyidai baju guna hanger sebab jimat space & sng dikutip.  Kalau hujan tiba-tiba, saya seret & angkat semuanya sekali... hehehe.. (sayakan suka kerja express).  Tapi rimasnya bila tengok hanger bergantungan dekat ampaian,  semak habis!!  

Jadi suatu hari dia ajak saya ke IKEA, tapi lepas 3x pergi, kami amat kuciwa.  Barang yg kami nak tu masih out of stock.  Saya suspense jugak nak tengok apa barang yg dia nak surprise kan saya tu.  Lastly... IKEA top up jugak hook dia ni.  Ingatkan tak merasa dah saya tgk idea suami saya ni dilaksana.  Lepas tawaf IKEA buat sekian kalinya.. kami jumpa pun... 
Ini rupa hooks nya... we all beli 6 terus.  Harganya RM2.90 aje (sebenarnya ni toilet paper holder tau).  Gambar ni saya cilok dari web IKEA
Inilah hasilnyaa....


5.  Hanger Organizer cap Suami Mithali

Tempat susun hanger saya (luar rumah).  Jadi bila nak menyidai, saya capai aje.  Time lipat baju, saya put aside, si Ieqa akan berlari-lari keluar masuk rumah susunkan hanger!!.. Suka kemain dia dapat tolong saya buat kerja.
 Sebenarnya banyak lagi yang kami dah ubahsuai.  Dulu masa baru kawin, kami duduk atas office aje.  Suami menyewa shop lot atas bawah.  Since lepas kawin, kontrak penyewaan belum habis jadi saya ajak dia duduk kat atas office tu aje.  Kami pun plan nak duduk temporary aje jadi satu perabot pun kami tak beli!!

Padahal di mata kasar rumah kami tu lengkap dining table (meja mesyuarat yg patah yg ditinggalkan kami ubahsuai - siap boleh lipat ke dinding lagi),  coffee table (meja kecik tak berkaki - pon ditinggalkan, old speaker yg rosak jadi kakinya), kabinet dapur pun buat sendiri, katil (kami gunakan pelapik kayu sebagai alas tilam, ala-ala futon gitu... hehehee...)... dll.

Jadi bila pindah, takde satu perabot pun perlu di bawa kecuali rak masa zaman bujang.  Cuma sayangnya takde gambar plak sebagai kenangan.  Walaupun semuanya buatan tangan tapi saya rasa takde sapa yang perasan, nampak macam beli you... hahahah.. (kelakar plak bila ingat-ingatkan...).

Okaylah... saja je nak appreciate hasil idea bersama kami ni.  Anak-anak Mama & Baba semua... jangan senang-senang buang barang tau.  Fikir dulu kalau-kalau boleh recycle semula kayy...

28 comments:

{ Aisy Nasiha } at: February 27, 2013 at 7:59 PM said...

Kreatif btl.. Nampak mahal dan tersendiri semua alatan tu. Takkan sangka ni hasil ubahsuai...

{ Kina } at: February 27, 2013 at 8:10 PM said...

Thanx Aisy.. sayang punya pasal (suami saya ugut nak buang.. hehehe)..

{ ct cucubi } at: October 31, 2013 at 11:37 AM said...

rajinnya suami..

{ Kina } at: October 31, 2013 at 11:46 AM said...

jgn puji lelebih.. perasan plak dia nanti... hehehe

{ The Fluffy Wanderluster } at: February 4, 2014 at 10:38 AM said...

Love this! Next time, letak lah tutorial!

{ Kina } at: February 4, 2014 at 11:33 AM said...

Sorry.. masa buat ni tak terfikir nak snap gambar, in fact tak terfikir pun nak share dengan orang. Since dah takde bahan nak letak dlm blog, tu yg keluar topik DIY plak.. hehehe..

{ Unknown } at: February 21, 2014 at 5:41 PM said...

hi kina..its aishah frm RTM. sy tertarik tgk DIY yg kina buat tu. sy wat program tv ala DIY.. klu berminat nk join program ni roger la aishah yea.. (ishahyuri@gmail.com)

{ Unknown } at: February 21, 2014 at 5:41 PM said...

hi kina..its aishah frm RTM. sy tertarik tgk DIY yg kina buat tu. sy wat program tv ala DIY.. klu berminat nk join program ni roger la aishah yea.. (ishahyuri@gmail.com)

{ Kina } at: February 21, 2014 at 7:17 PM said...

Hi Aisyah.. Thank you so much for the offer.. tapi rasa tak layak kot nak masuk show tv.. DIY yg simple sangat.. segan...

{ Unknown } at: October 24, 2014 at 5:38 PM said...

hi akak kina..pandai akak deco semula..tengok rak buku 2 cantik bila di cat..hehe

{ Unknown } at: October 24, 2014 at 5:38 PM said...

hi akak kina..pandai akak deco semula..tengok rak buku 2 cantik bila di cat..hehe

{ Kina } at: October 25, 2014 at 12:47 AM said...

Thx.. Syg nak buang, terpaksa la cari alternatif mcm ni.. :)

{ ayza } at: October 30, 2014 at 2:43 PM said...

hi..assalam kina...klik2 rak dapur..terjumpa blog kina ni...suka betul idea menarik la...dr barang lama jadi nmpak baru...sy suka diy diy ni..byk brg simpan yg agak2 bleh dpakainlagi..suami je selalu kata buat apa simpan brg terbuang ni...hihiik..sian aiza semua buat sdiri paku memaku ni...tq idea kina..

Anonymous at: November 1, 2014 at 11:34 AM said...

Hiii... Sgt xsangka brg lama dpt jd sgt cantik.. Buat sy bkobar2 xnk buang brg n cantikkn semula.. Puji sgt husband n wife ni

Anonymous at: December 10, 2014 at 12:49 AM said...

Kreatif....

{ Unknown } at: December 29, 2014 at 8:50 PM said...

assalamualaikum kak kina.kak kina cat rak buku tu pakai cat ape yer?

{ Unknown } at: December 29, 2014 at 8:51 PM said...

assalamualaikum kak kina.akak cat rak buku kaler putih tu pakai cat ape yer?

{ Kina } at: December 30, 2014 at 12:46 AM said...

Eh.. Terrornya Aiza buat kerja2 mcm tu. Saya ni takat kongsi2 idea aje, takde la minat sgt dgn diy sbb kurg suka kerja rumit. Tp syg brg punya fsl, tu yg memaksa diri tu.. Anyway u're welcome.. Byk lg idea ni, cuma kami berdua ni lg rajin bermimpi dari merealisasi.. Hehehe

{ Kina } at: December 30, 2014 at 12:48 AM said...

Hiii.. Mmg cantik kalau dicat balik. Dgn minimum effort aje bleh dpt hasil mcm ni.. Kalau tgn kreatif dan terror bertukang, meati lg gempak.. Makaceh..

{ Kina } at: December 30, 2014 at 12:48 AM said...

Makacehh...

{ Kina } at: December 30, 2014 at 12:51 AM said...

Wsalam.. Ini memang cat utk kayu, tanya kat kedai hardware cat yg jenis glossy.. Baru berkilat. We all beli brand biasa2 aje, as recommended by hardware shop tu. Nanti saya snap foto tin tu ye..

{ Unknown } at: December 30, 2014 at 4:56 PM said...

okay kak kina.nanti kak kina snap yer gmbar tin cat tu.terima kasih kak kina :)

{ Kina } at: December 30, 2014 at 11:46 PM said...

Ada dah gambarnya.. Smlm saya buat entry tu.. Adik masuk sini ye http://kinazone.blogspot.com/2014/12/diy-cat.html?m=1

Anonymous at: June 13, 2015 at 8:45 PM said...

Tqvm tuan tanah
Sgt2 mberi inspirasi..

{ Unknown } at: February 18, 2016 at 5:54 PM said...

Nak tanya pasal bracket tu..mmg pasang bawah saja ke? saya nak buat DIY tuk rak dapur...

{ Kina } at: February 20, 2016 at 1:12 AM said...

HI... Kebetulan ada reader email kepada saya & tanyakan soalan yg hampir sama. Saya paste balik jawapan husband saya pada reader tu ye (saya tak tahu buat, bg idea bolehlah).. :

salam... saya husband zakina tolong jawabkan soklan... sebelah bawah box tu saya gunakan bracket itam beli kat ikea.. saya guna 2 pcs, untuk stabilkan lebar box tu (2 kat belah tepi)... kalu box lagi besar bole guna 3, 4 pcs... yg sebelah atas box plak saya gunakan 'L' bracket biasa beli kat hardware (medium size)... bracket belah atas tu untuk secure box tu ke dinding... satu lagi cara nak securekan box tu ke dinding, tebuk lubang and pasang screw sebelah dalam box... yg cara ni untuk gantungan yang rendah, jadi tak nampak la banyak sgt bracket sebelah atas... kami punya gantungan tinggi... so tak kisah sgt sebelah atas, since orang tak nampak... :)

{ Pusatchanger } at: November 14, 2016 at 3:25 PM said...

blog yang sangat mantap ni,,,
bermanfaat sangat,,,
terimaksih gan

{ Kina } at: February 24, 2017 at 10:12 PM said...

Thx..

Post a Comment