Jagung oh Jagung

Friday, February 11, 2011
 Jalan² ke pantai timur, jumpa deretan gerai jual jagung.  Perut pun dah berkeroncong, nak berhenti makan pon tak bleh, nak check up hotel cepat².  Ni la mslh if jalan² time CNY, susahnya nak cari hotel.  Saya x berapa suka nak booking awal² coz suka survey dulu... tempat pilihan pula biasanya bukan hotel/resort yg pernah diinap sblm ni.. saja nak rasa suasana berbeza everytime travel.

Since anak² suka sgt makan anything yg berjagung, saya singgah beli 4 tongkol jagung bakar & capai selonggok jagung fresh.  Mmg besar sungguh jagungnya.. almost double dr jagung yg biasa saya makan kat psr mlm.  Selonggok - 6 biji = RM10... Biar jenuh budak² ni mkn jagung!!!

Malangnya perjalanan yg panjang, membuatkan jagung dah kekuning²an.. ye la.. 2 hari dlm kereta.. 2 hari plak tersadai kat dapur.  Confirm x sedap kalau direbus or dibakar.  Sblm jagung tu kering or busuk, baik saya kerjakan semuanya hari ni..
4 tongkol jagung je tinggal, 2 tongkol dah jadi cucur jagung utk breakfast.
Dilulur tanpa belas ihsan!!
Bersedia utk dibekukan
Tadaaa!!! Sedia digunakan bila² kelaparan!!!
Esoknya anak² dah mula bertanya mana jagung yg mama beli hari tu.. ingat plak dorg ye.. baru je jagung tu sempat tido semalaman dlm freezer.  Ok la.. mama buat CORN IN CUP je la.. 1 bekas pon dah cukup utk 2 budak kecik ni (don't under estimate them.. sometimes tiha can eat like 2-3 corns by herself!!).
Masuk je corn beku tadi dlm rice cooker & steam it like 10-15 mins..  nak guna pengukus biasa pon ok. Saya malas sket nak basuh steamer tu, byk layer.. hehehe..
Tips :  Biasanya saya letak garam, butter & susu pekat time menggaul jagung tadi.  Balance kan rasa lemak, masin & manis jagung tu.

2 budak kegirangan dpt mkn jagung.  Ieqa prefer mengutip jagungnya satu persatu & refused disuap. ..terkial² nak kutip jagung, last² terus sedut dgn mulut je.. ngerinya mama tgk.


0 comments:

Post a Comment