Lemon & Limau Nipis

Friday, February 11, 2011


Dulu saya selalu teragak² everytime nak beli lemon or limau nipis time shopping.  Bukannya apa.. bimbang x habis, last² kering je dlm fridge.  Dahla harga limau nipis & lemon ni agak mahal.

Kebetulan time saya search cara utk masak hummus, saya jumpa teknik yg bagus & mudah utk menyimpan lemon.  Skrg ni saya mmg dah x ragu² lagi.. in fact my husband boleh order honey & lemon panas anytime dia nak.  

Ok.. caranya mudah aje, BEKUKAN LEMON OR LIMAU NIPIS tu. Paling saya suka dgn teknik ni, lemon akan jadi lebih juicy (tak perlu la kita guna teknik gelek²kan lemon or lime tu utk dptkan byk jus).  Biasanya saya keluarkan lemon around 5 mins  before guna, then just slice mcm biasa.  

Saya tak perah lemon tu, biasanya saya terus letak 1-2 slices dlm air minuman. Untuk buat lemon chicken, saya biasa guna 1 biji lemon utk 1/2 ekor ayam, terus perapkan saja ayam dgn hirisan lemon...

Ada lagi satu teknik utk dptkan perahan lemon, cucuk² lemon dgn garfu & panaskan dlm microwave sekejap.. (saya x pasti berapa lama coz saya x pernah try..).  Mengikut petua ni, jus akan keluar sendiri.. tak perlu susah² utk potong & perah.


0 comments:

Post a Comment