INNER LOOP DAN AIR TERJUN CHAMANG, BENTONG

Thursday, May 12, 2016
Inner loop ni percubaan kedua saya menjahit inner.  Sebelum ni saya dah berjaya jahit inner magic.  Saya testing guna kain jersey dulu sebab kalau jahanam, takde la ralat sangat.  RM2/m je pun... kalau lycra... cebisan kecil pun saya simpan... (oopss!).  Jadi bila dah selesa saya akan buat pula dengan kain lycra dan pelbagaikan warnanya.  

Inner loop guna kain jersey... sekali test... Ehhh... best la pulak.. Terus tak jadi nak buat inner magic... hehhe...
 Laju aje capai kain lycra bila dah berjaya buat dengan kain jersey tadi.  Polanya pun dah menjadi (Baba yang buatkan.. ).  Actually simple sangat, tapi nak memaham kan cara nya tu yang susah.  Polanya pun sekadar cebisan kertas utk tebuk lubang kat leher tu aje...


 Bila dah siap.. terus saya capai semua tudung² yang dah takde awning untuk testing.  Asalnya saya tetas yang mana awningnya ada masalah.  Bila nak ganti awning.. alamak nak kena beli kain pelbagai warna la pulak untuk buat awning!.  Jadi saya dapat idea untuk buat inner & sarung aje tudung² takde awning tu.


 Haa... Satu awning diperaga dengan 3 jenis tudung.  Ada lagi tu.. tapi kang semua orang muak pulak tengok model tak cukup fotogenik ni... heheheh...

Bagi saya sangat ² selesa lah!  Nak buat jugak?? Boleh masuk dekat link ni . Pola dan cara buatnya saya letak semula kat bawah ni (in case link ni tak boleh nak acess dah nanti kan).  Senang saya nak refer semula nanti²...





Dah settle kisah inner, meh saya share sikit pasal Air Terjun Chamang ni.  Air terjun ni memang dekat sangat dengan bandar Bentong.  Boleh nampak signboard ke sini sebaik sahaja keluar dr Bandar Bentong, menghala ke Raub.  Ada lorong kecil sebelah kiri.  Kebetulan kami ke Toyota Bentong untuk servis kereta, 'terlajaklah' ke sini kejap.  Bab² terlajak tuh biasa la kan.. hehehe.. Actually sejak hujung tahun lepas, kami takde lagi bercuti panjang macam dulu².  Tu yang kalau ada peluang, bawa lah anak² menyinggah mana² yang patut.  Cukuplah sekadar melepas gian.  Kesian jugak bila diorang asyik ajak berjalan.  Maklumlah kalau dah semuanya spesis kuat berjalan.  Sabarlah semua anak²... Doalah semoga ada rezeki dan kelapangan...

Ni rupa air terjunnya... Cantikkk.. tapi...


Ieqa & baju ballerinanya.  Asal ajak keluar, baju inilah yang dipakainya.  Naik meluat pon ada.. hehehe.. Dulu baju Tiha ni.. Dia pun sama kemaruk dengan baju ni.  Entah berjaya sampai ke tangan Shumaila ke tak ni... 
 



 Haa... Itu ajela... Memang lawa air terjunnya.  Tapi airnya deras.  Kawasan yang cetek & tidak deras sikit aje.  Jadi tak berapa praktikal untuk mandi manda.  Yang kami nampak ada 1 spot aje, so peluang untuk mandi kat situ memang tipis lah.  Maka.. pangkah lah aje dari list kami... :(

Masa ni hari dah nak gelap.  Cadangnya nak naik ke Raub makan².. tapi masa on the way tu nampak macam banyak aje kereta ke arah sana.  Kami pun patah balik.  Lupalah.. Friday masa ni, mestilah ramai kelantanese nak balik kampung.  So kami menyinggah makan kat tepi jalan tu aje.  Makanan style seafood.  Kedai ni tak jauh dari Lemang Tok Ki.. Kalau dari Raub, kedainya selepas Lemang Tok Ki.  Makananya okaylah.. cukup utk mengenyangkan seisi keluarga.  Berpadanan dengan harga.. Alhamdulillah....

 Kami order sotong celup tepung, kembong goreng pedas, pari bakar, sup ayam & nasi putih.  Semuanya licin... Total RM60+...

Sekarang ni mudah sikit nak order nasi bila keluar sebab Ieqa dan Tiha dah pandai makan ikan bakar, sambal² etc.. kalau dulu², memang terkulat²lah diorang bila bawak ke kedai siam or dijamu nasi.  Pening Mama dibuatnya....

 

0 comments:

Post a Comment