Bergedil

Friday, December 9, 2011
Bergedil.. sedap diratah, dimakan bersama nasi, soto dsbgnya..
Bergedil ni antara benda² baru yg tak pernah saya dengar dulunya (sebelum tinggal di KL).  Ye la kebanyakan menu yg saya tau menghala ke utara atau pantai timur.  Sekarang ni, bergedil dah jadi salah satu menu di cafe.  Senang aje nak buatnya.  Tak perlu bersukat².. bahan² yg perlu ada

Kentang (digoreng hingga empuk)
Isi ayam / daging (boleh juga guna daging segar yg dikisar)
Daun sup / daun bawang (saya ganti dengan bawang goreng)
Lada sulah
Garam
Telur (utk menggoreng)

Senang ajekan bahan²nya. Kesemua bahan² tadi kecuali telur dilenyek bersama & gumpal²kan menjadi ketulan.  Isi ayam/daging tu jika tak nak isi pun takpe.  Kalau nak letak lebih pun boleh.  Dah siap dibentuk. pukulkan telur & celup bergedil tadi sebelum digoreng di dalam minyak panas.  Siap!!

Kalau malas lenyek, saya sumbat dlm chopper or food processor aje.  Ni saya guna kentang rebus (tapi mudah hancur jika digoreng)

Isi ayam pun saya masukkan dlm food processor.  Kadang² saya buat dalam kuantiti yg banyak  & bekukan.  Saya akan goreng bila² terasa nak makan.. 

2 comments:

{ Nurha } at: December 29, 2011 at 3:25 PM said...

sedap...nk try jgkla..tq

{ Kina } at: December 31, 2011 at 6:36 PM said...

U're welcome.. memang sedap bergedil ni terutama dimakan dgn soto @ bihun sup... ratah pon ok.. berbaloi².. hehehe..

Post a Comment