BIRTHDAY IEQA

Tuesday, February 16, 2016
Birthday terjadi pada bulan Januari... Sekarang baru nak masuk blog... Hehehe.. Dahlah birthday ni saya buat lewat kat sekolah.  Mulanya saya ingat nak skip aje upacara kat sekolah ni sebab kami berdua memang susah nak ada masa & Baba pun memanjang aje di Kina Kitchen sekarang ni.  Tapi kesian pula bila teringatkan Birthday tahun lepas pun takde celebrate dekat sekolah.  So kali ni Mama buat kan sesimple simple kek & sesimple² menu untuk Birthday Ieqa.  Sorry sangat Ieqa.. Mama memang kurang bertenaga nak memasak benda² yang ekstrem sekarang ni.  Tunggu Adik² notti yang berdua tu besar sikit Ok?  

Saya buat kek Chocolate moist gunakan resepi dulu² juga.  Saya suka gunakan resepi ni sebab mudah sangat & sedap.  Keknya pun agak besar, jadi tak perlu bimbang tak cukup ke apa kan... Resepinya di sini ye.. 

Sambil kukus kek, saya buat kuah spaghetti... Banyak tau kuah ni 1.5kg daging tu... Saya reneh selama 2 jam untuk dapatkan kuah pasta yang sedap.  Saya terbaca tips ni masa surfing... Memang kuah pasta yang direneh lama dengan api perlahan amat sedap.  Alhamdulillah... Berkali² kawan²nya menambah... 

Kek coklat yang bakal dimekap... Mama cheating kali ni... mekap dengan tampal menampal aje.. hehehe... Saya trim sikit bahagian atasnya tu sbb terkopek sedikit semasa dikeluarkan diloyang.  
 Oh ye.. tahun ni Ieqa berjaya masuk Prasekolah Taman Melawati... Yeayyy!  Jimat duit Mama... :P.  Praskolah ni ada 25 murid aje... memang limited sangat.  Kat sini dah ada dapur & pembantu Guru juga memasak kat sini.  Jadi Birthday kali ni saya bawa kek & 1 jenis makanan aje sebab pinggan mangkuk & air semua dah ada... Biasanya saya akan buat 2 jenis heavy menu & a few jenis dessert time party...
Saya ada buat juga brownie coklat in case la kek tu tak cukup... Tapi memang lah takde yang pandang sebab kek tu nampak lagi menarik perhatian kan.  Selamat brownie Mama!.. hehehe... Boleh kami pulun anak beranak sebab kek hampir licin dimakan kanak² prasekolah tadi... 







Birthday girl with Birthday hat...

Haaa.. Kek Ieqa... Dia request beli gambar untuk ditampal di Kek.. Malangnya takde karakter yang dia suka.. Last² Mama beli edible image untuk cupcake ni & tampal sekeliling kek.. hehehe... Hambik.. Mama kamu ni kan terlebih kreatif sikit... Janji senang keje!... Kemudian Mama susun coklat M&M (sebenarnya brand chacha) sekeliling kek tu & deco sikt dengan buttercream.  Haaa.. siapp!! Sampai kat sekolah cuma cucuk lilin aje... 
 Sebelum tu kami dah celebrate Birthday Ieqa kat Secret Recipe (tempat standard celebrate Birthday anak² sebab senang masing² nak pilih kek).
Ieqa ni, makin excited, makin 'toye' mukanya.. tak best langsung kan?  Macam tak happy aje.. tapi macam tu lah rupa dia kalau dia 'terkedu' sangat.. hehehe...

Misha yang sibuk tanya bila Birthday dia... 

Ila yang memang suka merayap atas meja!  Kalau tak benarkan.. silalah bertahan dengan jeritan dia yang tak berapa ayu tu...

Dapatlah hadiah simple dari Mama & Baba... Mujurlah dia pilih hadiah murah... (Mama ajak dia jalan² dalam Kaison & buat² tanya antara semua barang apa yang paling best).  Bila dia dah pilih satu, Mama suruh Baba bawak diorang pergi somewhere else, beli & bungkus.  
Itu je la kisah Birthday yang dah basi ni... Ada lagi entry lain walaupun gambar semua ala² aje sbb most of the time dok berkejar sana sini & sibuk mengawal keadaan anak²... Jadi manalah sempat nak bergambar sakan.  Kalau memasak pula, sibuk nak makan cepat² pulak.. hehehe.. Pehapa ajela blog Kinazone ni kan...


0 comments:

Post a Comment