LEMON BUTTER SAUCE & CHAT POTATOES

Friday, February 5, 2016
Lama tak borak pasal makanan.  Memang masak simple aje sekarang. Western jarang buat sebab ada 2 pekerja yang tinggal kat rumah ni (salah seorang Sepupu saya).  Diorang ni memang nak kena makan nasik.  jadi saya kurang buat western sbb malas nak masak banyak dish, kang semak peti ais.. hehehe.  Tapi anak² memang tak sentuhlah nasik sebab diorang memang tak nak makan nasi time dinner.  Tapi baru² ni ada ke Jusco, gatal tangan saya grab Chat potato.

Haa.. apa yang best sangat dengan chat potato ni?  Kalau nak tau, Chat potato ni manis yang amat.  Saya makan masa di Picknik.. Tiapkali ke sana memang saya akan tengok & belajar apa yang boleh.  Antara yang saya suka ialah Lemon Butter Sauce yang digabung dengan Potato.  Menurut Cook Picknik, hanya Chat Potato aje yang sesuai sebab rasanya manis.  Saya sangkakan diorang rebus kentang tu dengan gula sebab manisss.. Tapi tidak... Jadi untuk buktikan kesahihannya, saya beli Chat Potato & buat sendiri kat rumah... :P


Chat Potato direbus dulu hingga empuk... Rebus dengan kulit ye...

Bila dah empuk... Susun dalam loyang (kalau nak bakar).. Penyek kentang (cukup sekadar pecah/terpenyet) & taburkan garam serta blackpepper.  saya renjiskan sedikit olive oil sebelum bakar dalam oven pada suhu 180 selama 15-30minit ikut tahap kegaringan yang kita nak.  

Sementara tu saya masak Dada Ayam.. As usual saya perap dengan rempah Cajun yang memang Ohsemm tuu... 
 Kemudian saya buat Lemon Butter Sauce.  Alhamdulillah.. menjadik!! Cuma banyak sangat pembetulannya untuk mendapatkan rasa yang sama.  Rasanya saya buat silap dengan letakkan banyak sangat perahan lemon.  Saya gunakan sebiji setengah lemon (nak habiskan stok dalam freezer) & akibatnya memang sauce saya ni masam yang amat.  Jadi saya terpaksa alter sana sini untuk dapatkan rasa yang saya nak (termasuk tambah air, butter & juga gula!)... Saya gunakan lebih dari sebuku butter ni tau!.  Tapi bahannya memang simple as shared by Chef Nik Micheal himself sendiri satu ketika dulu...

Lemon Butter Sauce - Didihkan perahan lemon serta sedikit air, masukkan butter sehingga dapat kepekatan yang sesuai & perasakan dengan gula serta garam.  Tak perlu blackpepper atau bahan² lain tau.  Sauce ni memang sesuai dipadankan dengan Salmon or Grill Chicken... 
Maka malam tu kami dinner dengan Grill Cajun Chicken, Salad serta Chat Potato yang digabungkan dengan Lemon Sauce.  Time nak makan kentang tu, just siramkan Lemon Sauce ni & rasakanlah kelazatannya tu.  Ila yang susah makan tu pon boleh habiskan sebiji kentang ni.  Sedap!!!

Selamat mencuba... :)

P/s : Sorry gambar tak banyak... Saya ni selalu lupa snap gambar sbb asyik terkejar² nak menghidang & makan... hehehe...

0 comments:

Post a Comment