CUTI RAYA CINA

Saturday, February 27, 2016
Sepanjang berbulan² yang lepas, kami husband & wife memang bertungkus lumus dengan projek Kina Kitchen sampaikan takde masa langsung untuk hobi² kami berdua.  Memang projek menjahit, DIY and berjalan² kami dibekukan terus sebab keletihan yang tearamat.  Sebenarnya cuti kali ni pun masa amat suntuk, takleh nak terlajak jalan² macam dulu sebab kami dah mula berniaga semula pada Rabu tu.  So by Selasa kena ada kat rumah dah untuk persiapan berniaga & bimbang tersangkut dalam jem.  Plan kami kali ni, naik ke utara melalui pantai timur.  Suami ku yang sorang tu lah yang beria² sangat ajak travel ni... As for me.. nak duduk rumah n REST!  Rasa nikmat sangat dapat lepak² kat rumah sekarang ni lepas berbulan² struggling separuh nyawa.  

Balik dari sekolah... Ada budak struggling dengan homework.  Bukan Mama suruh tau.. memang habit dia kalau ada homework, dan² tu jugak dia buat!  Tapi kali ni koleksi homeworknya berpuluh² muka... so dia stay mengadap homework untuk seminggu tu selama a few hours non stop!  Mama hasut jugak Adik²nya dengan makan bermacam kudapan kegemaran Laieqa ni depan dia.. tapi dia tetap enggan berhenti mengadap homework nya tu.. Minah over! Sebenarnya membaca pon dia belajar sendiri... saya tak pernah ajar dia ABC ke apa.. tup² dia hafal & kenal huruf.  Membaca pula, dia akan bawak buku & mintak saya guide cara nak bunyikan... Tup² dia boleh membaca.  Saya rasa sifat nekad Ieqa ni menurun saya masa kecik dulu.  Apa yang dia buat, semuanya copycat perangai saya masa kecil.  Walaupun bunyinya macam senang keje kita, tapi Awas.. makhluk macam ni kalau nak something, dia tetap nak buat walau kita kata NO tau... Selagi dia rasa benda tu bermafaat utk dia,  memang dia akan bertegas.  Itu yang buat Mama susah hati.. Macam Tok Wan & Tok susah hati dengan Mama dulu².. hehehehe... (Sorry Tok.. Sorry Tok Wan)...
 So Sabtu pagi.. kami bergerak ke arah Pantai Timur untuk ke Kuantan (last minute, Adik di Kuantan pun nak join).  Kami pilih jalan lama (Gombak Orang Asli)... tapi... elok aje sampai... Ya Allah.. banyaknya kereta.  Jalan jem tak bergerak... Lepas seketika.. bincang punya bincang, kami decide untuk cancel aje vacation kali ni.  No point travel kalau jem macam ni.  Buat penat aje.  Dahla by Monday nak kena balik KL dah.. Silap² tak sempat langsung nak menyinggah sana sini.  Sorry ye Not.. kami ni memang macam ni, mmg boleh u-turn anytime... Kami tak suka travel kalau situasi nampak macam tak menyenangkan... baik dok rumah diam²... Amannn...

Sampai kat rumah... Saya teruskan projek buat baju Tiha yang dah lama tergendala... Kali ni buat skrit half circle aje... Alhamdulillah.. walaupun tersiksa nak siap gara² kain jenis degil!  Then siap berbatu-bata lagi!  Mau tak problem sepanjang menjahit tu... Akhirnya siap jugak petang tu... Aha..!!  Puashati sangat sebab walaupun tak jadi pegi jalan².. berjaya jahit kain!.. Yahuuuu!!!
Kain baru Tiha... (since ada banyak batu-bata, saya terpaksa kopek batu² untuk elak jarum terkena batu & jugak untuk elak tapak tersangkut pada batu).  Saya pun tak pasti bagaimana tailor profesional handle kalin yang berbatu macam ni.. Bagi saya, no more kain berbatu... Saya pun bukan suka benda lip lap ni... 
 Since kami dah cancel plan ke Utara... Kami decide nak bawa anak² sekitar KL aje sebab nampak jalanraya kat KL ni lengang sungguh!  Syok aje meronda.. hehehehe... Esoknya kami ke Sungai Congkak.  Agak meriah dengan orang ramai, tapi Sg Congkak ni banyak kawasan untuk berendam, jadi takde hal sangatlah... Kami piknik dengan Egg Sandwiches & Pengat Ubi Kayu aje.  Saya ada jugak singgah beli a few jenis makanan lagi, tapi budak² ni bukan kisah sangat tentang makanan tu.. Nak main aje kejenya.. hehhe...




Pengat Ubi Kayu.. Sedapnyaaa!!!  Ubi ni saya beli masa meronda sekitar Kemensah.  Ingatkan nak piknik area sana aje, tapi nampak tahap kebersihan airnya boleh diragukan, jadi kami ke Sungai Congkak aje. Memang segar lagi ubi ni... Saya beli 3kg, separuh lagi saya sagat & bekukan.  Bila teringin makan Bingka or Talam Ubi ke, bolehlah buat kan.  
Nak jadi cerita.. lepas habis main etc... Tiba² kami terasa nak jalan² jauh pulak... hahahha... Terus bgtau Adik, kami akan naik ke Utara petang ni.  Kali ni kami nak try jalan² lain pula.  Lepas Asar, barulah kami bertolak ke Utara.... Utara, kami datang!!!


0 comments:

Post a Comment