MENJAHIT SOFT AWNING KAEDAH 2

Wednesday, March 2, 2016
Weekend baru ni kira agak produktif bagi saya.  Sukkaaaa!!!  Bila plan yang dirancang berjalan dengan jayanya (biasanya tak berjaya sbb tak berapa rajin or byk aktiviti sampingan lain.. hehehe..).  Walaupun plan asalnya nak menjahit telekung.  Jumaat malam tu dah beria saya belek tutorial sana-sini... Esoknya dengan penuh semangat, korek kain dari almari... Tekap dengan telekung lama... Alaaaa... Kain tak cukup!!!  UUwwaaaa.... sedih sangat.  Tapi sebab dah niat nak menjahit jugak kali ni, saya korek kotak yang tersimpan tudung² lama yang rosak atau tak terpakai... Makanyaaaa....

Saya gunakan anak tudung yang tak terpakai (longgar & agak licin).. Saya tetasdapat 2 bahagian (2 warna yang berbeza)... 

Maka... Sekejap aje siap!  Berjaya tukar awning tudung... hehehe.. Dah makin laju rupanya saya menjahit awning.. Less than 30minutes pun siap!  Yang lamanya proses menetas tu... 
 Bila nak tukar awning tudung kedua, saya terfikir.. why dont saya buat tutorial aje.  Kaedah ni berbeza dengan kaedah dulu.  Bagi saya kaedah ni lebih mudah & gunakan sedikit kain.  Meh saya share tutorial cara jahit awning guna kaedah ni pula ye.  Saya pun refer FB Kak Norina Kanafi yang memang cantik sangat hasil jahitan tudungnya tu.  Kain untuk awning boleh beli dari Kak Na ni.. Dia jual RM4 yang belum bjahit, RM5 kalau siap berjahit.  Com cekidauuuutt tuto pulakkss...
Inilah tudung bakal ditukar awning tu.. awning asal memang tak terletak sbb guna jenis keras.  Kalau pakai, amboi sememeh kemain... Ni adalah antara tudung pertama saya beli jenis lycra hasil dari pada jualan pertama Kina Cafe tau.  Sebelum tu memang pakai aje tudung bawal lusuh... Bila Kina Cafe dah makin mencatat untung... Saya belanja 4 helai tudung untuk diri sediri.. hehehe.. Kiranya dah lebih 6 tahunlah usia tudung ni.. ;P

Inilah kain anak tudung yang bakal jadi mangsa.  Yang ni bahagian sebelah lagi anak tdung atas tadi tu.. See.. 1 anak tudung, boleh guna untuk 2 tudung!  Tapi tengok jugak jenis anak tudung tu ye, biasanya boleh guna untuk 1 tudung aje... Cuma anak tudung kali ni kainnya besar & dilipat dua pulak tu... Lucky me!... 

Lipat dua kain tadi.. dan jahit lurus macam ni.. (di bahagian dalam).. 

Terbalikkan... jahit tindih atas jahitan tadi (di sebelah luar)... Saya buat 2 lines.. kalau nak buat 1 line pon boleh.  Line ni untuk bagi awning tu tegak.. takla meniarap atas dahi kita.. hehehe... (gambar yang ni saya terlupa nak snap yang sebelah dalam, boleh refer FB Kak Norina untuk lebih jelas di sini ye)

Kemudian... Tekap awning & potong... Saya gunakan awning tudung lain yang saiznya ngam dengan taste kita.  Awning yang elok mestilah lebar & panjang.. Kalau awning tu kontot & kecil, memang nampak tak cantik or senang terdedah jambul rambut... Awning yang saya guna ni ukurannya 16" panjang, 6" lebar.  Kalau yang Kak Na jual 15"panjang dan 9" lebar... Lepas ni saya nak try juga guna kelebaran 9" mcm yg Kak na buat sbb nampak tudung hasil jahitannya ohsem sangat... Next time lah saya cuba ye... 

Dah gunting, jahit sekeliling awning & trim lah kalau ada bahagian kain yang tak sama ke apa tu.  & snip sikit di bahagian tengah awning... (Lipat dua kain, then snip sedikit hujungnya tu ye).  Yang ni penting supaya awning tak labuh sebelah nanti.. 

Then kita snip juga bahagian tudung yang nak dicantum awningnya tu... So.. Startlah mencantum dr kawasan yang ditanda tu.. jangan cantum dari bawah & pusing keliling tau.  Start jahit dari tengah sampai ke bawah then buat cara yang sama untuk sebelah lagi... Harap² uoalls boleh faham ye.. Sebab saya tak erti nak explain & nak tunjuk gambarnya part ni... (boleh try refer video ke part ni.. tengok cara Rinawati Osman di Youtube)..

Haaa.. dah siap!!  Senang aje tau.. Mula² memang kekok..Bila dah buat a few times.. mudah sangat.. recommended untuk beginner macam saya ni... hehehe...  

Meh belanja gambar selfie saya dengan tudung lama, awning baru.. hehehehe... 
 Eehh... Tangan masih gian menjahit ni... Meh kita korek lagi peti azimat... Haaa.. Saya terjumpa awning yang ditetas dr tudung.  Awning ni dah berjahit elok, cuma masalahnya agak pendek... Lebarnya dalam 4" or kurang... Walaupun pakai elok terletak, tapi anak rambut asyik tersembul keluar... Rimass!!  Saya tetas & cadang nak tukar awningnya.  Tapi sayang pula bila nampak awning ni dah cantik kejadiannya.. kainnya pun cantik.. Maka....
Tudung yang dah takde awning... 

Saya cari tudung lama jenis syria... Saya cantum awning tu ke tudung ni... Ngam untuk Tiha!... 
Haa... nak bgtau sikit ni... Bagi saya kaedah 2 ni lebih sesuai jika gunakan kain yang tebal macam double cotton (DC), Couldroy dll.. manakala kaedah soft awning yang sebelum ni pula sesuai untuk kain yang nipis atau terlalu lembut macam cotton lycra.  Sebenarnya kalau diperhati.. kedua² kaedah ni sama aje, cuma kaedah satu gunakan 2 helai kain untuk awning...

Kalau nak tau.. ketiga² helai tudung ni menjadi milik Tiha.  Walaupun daku teringin sangat, namun tudung² ni macam tak berapa menutup dada.  Takpela.. yang Mama, kita jahit tudung lain lah ye... Tiha bukan main seronok & cakap selesa sangat.  Alhamdulillah... Moh kita sama² belajar menjahit.. :)

P/s :  Lepas siap 3 tudung, semangat makin membara.. bjaya pula siapkan seluar Ila & sehelai panty dia... Happy sangatkan kalau tiap² minggu produktif macam ni.

2 comments:

Anonymous at: October 22, 2017 at 10:04 AM said...

Bagus la awak ni...x kedekut ilmu...saham akhirat...

{ Kina } at: October 25, 2017 at 11:00 PM said...

Thx.. saya share sekadaryang mampu aje.. :)

Post a Comment