BEG SERBAGUNA

Monday, April 11, 2016

Salam....  Minggu ni topik menjahit lagi kita.  Lately ni memang banyak projek menjahit yang dah saya siapkan.  Satu² saya share kat sini ye.  Ni projek terkini... Buat kelmarin.  Baba tolong gunting & baca tutorial menjahit... hehehe.. Bila bab lipat melipat ni Mama lemah sikit sbb daya imaginasi rendah.  Jadi baik Baba aje tolong study cara jahitnya & bgtau Mama step by step.. hehehe... Kalau Mama buat, penatlah menetas nanti kan... 

Ok.. Bag ni dah lama Mama nak buat.  Tiapkali menjahit, mesti banyak baki² benang yang kita gunting tu kan... Takkan la tiapkali nak kena bangun & buang.  Kalau letak tepi mesin nanti akan terbang & bersepah pula.  So sebelum ni Mama gunakan penutup tools menjadit sebagai bakul sampah buang jarum, benang, etc...) tapi lecehlah jugak sbb bila nak tutup bekas tu, ada pulak sampah.. Eh.. 

Ni penutup bekas tools menjahit (dapat masa beli mesin).  Inilah tempat pembuangan sisa² kecil time menjahit.  Bila dah siap, baru buang dlm tong sampah.  Kalau ada buang jarum, saya bungkuskan dulu dalam bekas lain supaya tak dikutip Ila...
Mula² nak beli satu bekas kecik comel ni di MR DIY(boleh bukak tutup).. Tapi bila difikir... Rugilah kalau tak jahit sendiri.  Boleh belajar benda baru kan... Maka tercetuslah idea ni...

Baru siap bahagian luar... dah tak sabar² nak ambik gambar.. hehehe.. Siap rampas lagi dr tangan Baba yang tengah membelek mcm mana nak attach dgn yang dalamnya... :P

Dah siap cantum.. Waaaa Comel!!!!  Sukaaaa...!!!

Bahagian dalam...

Ikut pola asal takde tali... Tapi saya tambah coz nak gantung beg ni.. Bab buat tali, saya agak gembira sbb berjaya cipta teknik supaya hasilnya kemas....
 Masa nak buat beg ni, saya cari hook di MR DIY... Mulanya nak beli yang adhesive tu (saya dah serik beli jenis suction sbb tak pernahnya melekat lama).  Tapi terjumpa pulak yang ni... Macam best aje kan... Kalau tak nak pakai boleh alih...

TADAAAA... Cute kan... 

Dah siap!!

Haa.. dah ada beg sampah baru!!!  Makin bersemangat nak buat kerja... :P
 Bila tak menjahit, saya buang sisa² jahitan & masukkan hanger tadi dalam beg ni then lipat.  Inilah rupa setelah dilipat...( Mana² pun boleh)... :)


Nak buat juga??? Haaa... ni link nya ye.  Thx to tuan blog.  Ada a few basket dalam blog tu.. boleh pilih.. Comel² sangat.  Ikutkan hati nak buat semuanya.  Tapi kena kembali ke alam nyata., Saya menjahit ikut keperluan, bukan kehendak! Lagipun banyak lagi projek menanti... Mostly pakaian anak² yang dah tahap kritikal tu... 

P/s :  Saya minta Hubby resize sedikit dari saiz asal.  Saya nak beg yang comel kecik molek aje.  Kalau nak simpan barang besar, bolehlah resize ikut keperluan ye... 

0 comments:

Post a Comment