MASAK-MASAK

Thursday, April 21, 2016
Asyik² kisah menjahit aje... Kali ni saja nak selit pasal masak-memasak sikit.  Makanan biasa² aje...

Daging black pepper yang ditambah kentang (digoreng dahulu) dan green peas.. Rencahnya saya just kisar bawang, bawang putih, halia & blackpepper... Letak sedikit minyak & masak sekali dengan daging.  Boleh tambah sos tiram or sos blackpepper jika suka.  Kali ni saya guna daging batang pinang, jadi masak sekejap aje supaya daging tidak chewy.. 
Bawah ni pula percubaan buat donut tanpa uli.  Biasa buat donut guna Breadmaker, kali ni test resepi donut yang dikatakan sedap ni.
Yis.. kalau berbuih² tu maksudnya yis daku masih hidup...eheheh..  Yis lama ni, bertapa dalam freezer 
Dry ingredients...
Digaul sekali... Cuma yang pelik sedikit, dohnya very dry.  Kalau ikutkan resepi doh akan jadi agak lembik.  Tak tahu lah kalau saya yang tersilap... Kalau di resepi pun 1 cawan air : 4 cawan tepung 
Walaupun donut saya kali ni tak berapa naik dengan jayanya... Tapi rasanya teramat sedap.  2x goreng aje, habis!  Saya pasti akan buat lagi!  Next time saya share resepinya tu ye.. or boleh search donut tanpa uli..

Favourite anak²... Tiapkali buat pizza, memang saya buat 3 extra large pizza (13") tu pon masing² tercari² lagi esoknya tu... 
Bila tak habis saya simpan di peti (bekas berttutup/wrap dengan wrapping film) then bila nak makan saya grillkan sekejap (2 minit).. Kalau guna microwave 30-40 saat aje dah cukup!  
Beberapa minggu sudah.. Tiha ajak kawan²nya siapkan kerja berkumpulan subjek sains.  Dua orang aje yang datang..



Tiha memang suka aktiviti macam ni.  Banyak juga hasil tangan dia buat sendiri... Rumah, tabung, bekas².. So bila ada projek macam ni memang dia yang paling over...
Saya sebenarnya was² bila dia mention kawan² nak datang siapkan kerja sekolah nya tu.  Jadi takde la nak memasak sakan, tambah² kami ada jemputan ke majlis perkahwinan hari tu.  Tiha ni pula jemput kawannya datang jam 12.30 (saya memang tak tanya detail sebab assume takde yang datang!)... Tup² pukul 11.30 ada Mak kawannya call bagitau nak datang lewat sebab nak bagi anaknya lunch dulu etc.  Anaknya tu habis tuisyen 12.30... Since kami nak kena ke majlis perkahwinan dalam jam 2.00, saya mintak Mak kawannya tu hantar aje.. Takpe... biar aje dia lunch kat sini.  Makaa...
Saya siapkan lasagna... Menu instant kalau dah ada kuahnya tu.  Dessert pula saya just hidangkan baki brownie yang Adik saya beli dari kawannya.. (kami kurang boleh hadap dessert yang dibeli sebab selalunya tahap kemanisannya yg tinggi)
Bukan main berselera kawan Tiha makan.  Bertambah² lagi.. Walhal bukan main pemalu budaknya... Time nak balik saya bungkuskan sedikit lasagna sebab nampak macam dia masih tak puas makan.  Bukan main ceria dia dapat bungkusan lasagna tu. Lagipun saya rasa serba salah kalau biarkan dia balik dengan tangan kosong sebab Ayahnya bawak bukan main banyak Puff & dessert tadi!  Mungkin bimbang saya tak sediakan makanan sebab sebelum tu over the phone saya just cakap, takpe la nanti diorang makan je la apa yang ada... hehehe... Masa tu saya pun tak pasti lagi apa benda yang boleh dijamu dalam masa yang singkat tu.

Banyak lagi gambar makanan dalam phone saya ni... Tapi cukuplah ni dulu kan... Dahla semuanya makanan biasa² aje... :)





0 comments:

Post a Comment