MARI MENJAHIT CADAR

Friday, April 29, 2016
Kali ni takde tutorial... Saja nak share pengalaman menjahit cadar.  Actually kerja mudah aje kalau tahu caranya.  Tapi benda first time, mestilah ada banyak benda yang confusing.  Walaupun happy sebab dah berjaya siapkan cadar sendiri, tapi hasil jahitan kali ni saya kurang puashati sikit.  Mcm kerja orang nak cepat aje.. hehehe.. Mujurlah tak nampak sangat kecuali kalau diterbalikkan & dibelek betul²... hehehe.. 

Kain ni saya beli online tapi saya tak share nama seller nya sebab saya rasa lagi worth it kalau beli di Tewah atau kedai² kain kot.  Bukannya apa.. masa nak beli ni saya pilih macam² corak, tapi habis.. last² saya grab aje la Frozen wara biru ni.  Tu yang rasa tak syok sebab tak dapat design yang saya nak.  Tapi masa ni nak pakai urgent, saya main grab aje la.  

Masa mula² dapat kain ni kami buat cover untuk lapik tido dulu.  Saya minta Baba potongkan kain & jahit.  senang aje sebab buat konsep ala² sarung bantal, caranya pun sama.  Takde tutorial ke apa, bentang aje lapik tu, ukur & potong. 
Baba ditemani budak kecik yg kusyuk menonton.  Nasib baiklah Ila ni tak kacau sangat walaupun adala percubaan larikan barang² tu sekali sekala...

Punyalah dah lama saya buat cover ni, sampaikan wallet buruk saya ni masih wujud lagi.. hehehe...
Dah siap!  Jadi bolehlah dibuka & dibasuh cover nya tu...

Kemudian bermula lah projek menjadit 2 cadar single, 3 bolster & 4 sarung bantal!  ambik masa yang agak lama kerana buat kerja sambil²lan... & paling memburukkan keadaan & membuatkan Mama stress, Baba alergik dengan habuk kain ni!!!  Tiapkali saya menjahit, malamnya dia merungut miang... Habis naik tompok² merah belakang badan.  Terpaksa la dia mandi malam² buta & tukar cadar tidur.  Barulah ok.  Adehh.. tesennya Mama sebab kena tukar cadar tiapkali lepas menjahit sbb mesin jahit ni kan tepi katil.  Jadi habuk² tu memang akan bertebaran atas katil.  Utk kita yang normal ni takde hal pun, even tak nampak pun habknya.  Tapi kalau spesis Baba yang sensitif dengan fiber tertentu memang terukla akibatnya kalau dibiarkan... Last² Baba tido dengan anak² je dulu sementara Mama siapkan projek kali ni.  Bila cadar ni siap & dibasuh, memang takde masalah dah la.  Dia alah dengan habuk yang keluar dari kain ni selepas digunting. 
Ini cara kita nak jahit getah pada hujung cadar supaya cadar tu jadi fitted sheet.  Part ni saya fail mulanya.. tapi bila dah tau kat mana silapnya.. Oh.. takde lah susah mana.  Gunting getah tuh 3/4 atau 1/2 aje dari ukuran yang nak diliputi getah tu.  (Getah dipasang sepanjang bucu di bahagian bawah & atas cadar).  Time menjahit, jahit dulu getah tuh menegak (utk lekatkan pada kain) kemudian tarik semaksimum mungkin & jahit atas getah tu.  Masa jahit ni tangan kiri tarik sikit kain yang belakang (part ni yang saya tak tahu sebelum tu). Untuk senang, tanda bahagian tengah getah & kain tu ye & masa menjahit boleh agaklah getah tu cukup ke tak untuk separuh bahagian lagi.  

Dah siap satu.. terus test... heheheh...

Ini pula tali bolster... Saya guna bias tape maker buat bias tape kemudian lipat dua dan jahit.  Kemas sangat buat tali guna kaedah ni.  Boleh juga beli tali untuk buat barut atau bias tape (lis) yang dijual kat kedai tu, lipat 2 dan jahit.  Sesetengah orang pakai riben aje.. Mana²lah ye...

Alhamdulillah.. selesai juga.  1 cover lapik tidur, 2 cadar single, 3 bolster & 4 sarung bantal.  Cukup² je kain tu.  Misha paling excited sebab bolster dia selama ni takde cover sebab saiznya kecil sikit.  Baru sekarang bolster nya tu berbaju... hehehe...


Untuk jahit cadar ni semua memang Baba yang ukur direct dari tilam & potong sendiri.  Takde ikut tutorial.. just perhati cara orang jahit.  So saya pun tak boleh nak suggest mana² blog yang ada provide tutorial ke apa ye... 





0 comments:

Post a Comment