BENGGALI / WHITE BREAD

Wednesday, May 3, 2017
Ini satu lagi hasil kejadian roti guna Breadmaker Cosway ku sayang.  Asalnya saya uli roti ni dalam BM, dah siap nak transfr masuk pullman pan dan bakar dalam oven untuk hasil lebih ummphh.  Tapi bila siap uli.. rasa malas plak nak panjat ambik pullman pan saya yang dah bersawang kat atas nun.  Nanti nak kena cuci and nak kena panjat dan simpan semula pulakk... ahhahaha.. 

Maka.. keluarlah idea shorcut saya.  Once roti dah siap diuli.. saya keluarkan dari pan BM dan keluarkan sekali bladenya tu.  Saya leperkan doh, gulung, kemudian saya masuk semula dalam BM.  Selepas 1 jam, saya set 'BAKE'.  Masa membakar tu saya skodeng utk tengok dah masak ke belum.  Cukup 40 minit, saya off suis BM... dan inilah hasilnyaa... TADAAAAA... 





Nak resepi ??  Boleh aje.. Resepi asal ni dari Chef Garang.  Saya olah sedikit (kurangkan kadungan cecair) dan tak guna apa-apa softener, improver, superbake dan sebagainya tu...

Oh satu lagi nak pesan.. kalau guna BM, cukup sekadar guna air sejuk dari peti.  Kalau guna ais, alamat jenuhla BM tu.  Saya dah pernah try.. sampai ulian kedua, ketulan aisnya masih kekal.. butter pun kaku sekali!.. hehehe.. So kalau sayangkan BM anda dan nak cepatkan kerja, cukup sekadar guna air sejuk dari peti.  Tapi kalau guna mixer, ikut aje arahan chef tu ye...

Plain Open Loaf / Roti Bantal
.
1000gm Tepung roti tanpa peluntur
80gm Gula
20gm Garam
12gm Yis kering / 36gm yis basah
50gm Shortening
10gm #grsuperbake* (http://gronlinestore.shoppy.my/)
.
* penambah baik doh/roti berasaskan tumbuh-tumbuhan & semula jadi.
.
400gm Air
200gm Air batu
.
Cara Cara:
.
1. Masukan tepung, gula, garam, shortening, #grsuperbake dan yis ke dalam mangkuk penguli.
.
2. Putar bahan di atas menggunakan pencangkuk roti (dough hook) selama 2 minit.
.
3. Masukan air batu dahulu dan kemudian air perlahan lahan sehingga tepung bergumpal dan membentuk doh.
.
4. Naikan kelajuan menguli pada kelajuan no 2 dan uli sehingga doh menjadi extensible .
.
5. Untuk melihat doh sudah sempurna menguli, ambil sedikit doh dan regangkan menjadi seperti lapisan yang nipis.
.
6. Keluarkan doh dari mesin penguli dan bahagikan doh kepada :

A) kira isipadu loyang pembakar ( panjang x lebar x tinggi ) dan di bahagikan dengan 5

Contoh

Size loyang = 20cm ( panjang ) x 10cm ( lebar ) x 10cm ( tinggi )

Isipadu loyang = 2000

= 2000/ 5

Jumlah doh yang di perlukan = 400gm

* standard faktor 5 yang di gunakan oleh mendapatkan size roti yang sempurna

7. Doh yang sudah di bahagikan kemudian di bulatkan

8. Canai doh memanjang dan gulung mengikut panjang acuan loyang

9. Letak doh di dalam loyang pembakar dan biarkan proses pengembangan sehingga doh naik pada skala 2cm dari permukaan loyang

10. Bakar pada suhu 200 darjah selsius selama 35 minit

Selamat mencuba!!  Banyak lagi resepi Benggali dalam simpanan saya ni tau... hihihi...

0 comments:

Post a Comment