NEW BREADMAKER

Wednesday, May 3, 2017
Assalamualaikum.. Alhamdulillah, pertama kali berjaya bersiaran dari laptop adik (yang dah lama jadi harta karun kami).  Adik dah habis belajar, jadi dah tak pakai laptop ni.  Banyak sangat jasa laptop ni kat kami.  Setelah banyak kali mencuba, tiba-tiba hari ni elok aje saya boleh access gambar-gambar dari HP... Legaaa.. Bolehlah saya berblog semula... 

Banyak sangat kisah yang dah tertinggal.  Contohnya ke 'nekadan' saya membeli BreadMaker yang baru ni.  Saya dah tak boleh bertahan dengan BM Kenwood lama saya yang leaking tu.  Then saya perlukan BM yang mampu uli doh 1kg ke atas... Takat 500gram.. habis sekaligus aje.  kalau buat 1kg, bolehlah simpan untuk sarapan juga kan.. hehehe... Then teringat Adik Ipar yang juga rajin memasak.  Terus offer kat dia kalau-kalau dia nak.  Daripada dibuang, eloklah sedekah kan kepada yang sudi kan.. Bukan main ceria dia bila dengar saya nak bagi BM yang dah semput tu.  Harap-harap BM tu masih boleh berkhidmat dengan tuan baru.  

Lepas buat sedikit kajian, pemerhatian, soalselidik dan lain-lain.. saya memilih BM Cosway.  Agak lama untuk saya buat keputusan ni.  Tak nak buat investment yang bukan-bukan. Sebab utama pemilihan BM ni, kapasiti dohnya yang besar.  Standard BM mampu buat 2pound bread aje tapi BM Cosway ni capacity nya 3pounds!  Kemudian blade penguli nya pula ada 2, yang mana lebh efektif dan lebih cepat dalam menganjalkan doh kita tu.  Last but not least.. Ramai yang cakap BM ni tahan lasak dan tak beri masalah kat diorang.  Ramai juga yang berbisnes roti dengan BM ni siap beli sampai 2,3 biji lagi.  Lepas dah very sure.. Saya grab BM ni time tengah offer RM299 untuk ahli sepanjang Mac lepas.  Harga asalnya RM500 lebih... Saya pinjam no. ahli orang lain aje.  Banyak kawan-kawan di FB yang baik hati, sanggup share segala-galanya termasuklah no. ahli diorang tau!.  Thx sangat-sangat ye... 

Selepas sebulan.. BM memberikan kerjasama dengan baik sekali... Harap-harap panjanglah usia awak ye.  Saya ni bukan takat buat BM dgn roti.. macam-macam lah BM tu kena buat utk saya.. 
Bawah ni antara yang terhasil...


Donut inti cheese & coklat... Yang bertanda ni inti cheese...
Pizza pun saya buat.. Kebetulan ada baki kuah pasta, nak makan dengan pasta, kuahnya tu tak berapa nak cukup... Last-last saya dapat idea utk buat pizza aje.  Kuah pasta dan cheese semata-mata.  Sedap tau!1




3 large pizza pun boleh habis dikerjakan anak-anak saya ni.. Biasanya ada baki half loyang, saya simpan untuk breakfast esoknya... 
Ehh.. bawah ni tak buat dengan BM... Pavlova.. Saya buat sebab nak clearkan peti beku.  Jangan tak caya saya gunakan baki putih telur dari biskut raya tahun lepas ni tau!.. Hahaha.. Bila saya share dengan geng-geng memasak, semua terkejut.  Boleh ke simpan lama-lama macam tu?  Untuk saya.. boleh je... Tapi sebenarnya mknn mentah seeloknya disimpan dan digunapakai dalam tempoh 3-6bulan.  Mungkin khasiatnya masih terjamin.. makin lama, makin hilanglah khasiatnya tu.  So.. kalau nak tiru macam saya, boleh je.  Janji kita tahu apa yang kita buat...



Mula-mula semua nak buat mini macam kat atas tu.. Tapi macam ambik masa lah nak bakarnya tu.  Maklumlah oven saya kecik aje.. jadi saya humban terus macam ni... Hahaha.. Kan senang tu??? 
Okaylah.. Saya nak siapkan lagi 1 entry...

0 comments:

Post a Comment