KITTEN BARU

Thursday, May 18, 2017
Dalam pada plan nak kembiri kan Manja... tup..tup.. dah buyong semula.  Takpe lah... rezeki... Terimalah seadanya.. hehehe... 

Manja ni penyanyang and very smart jadi takde masalah sangat kami nak handle dia and anak².  Kalau nak tau, Manja pun baru aje dapat cucu tapi sayangnya nyawa kittens tu semua tak panjang.  Macam² dah kami usahakan.. beli susu khas, suap susu setiap 2 jam (baby tak pandai hisap dari Ibunya).  Saya rasa mula² semuanya ok, until Comot berjangkit demam dengan Comel... mungkin anak²nya pun terkena jangkitan jadi semuanya berkeadaan lemah.  Comot pun baru first time dapat baby.. jadi tak berapa pandai nak handle.  Sampaikan saya mintak tolong Manja mandikan kitten and stimulate berak kencing baby Comot tu.  Kalau nak tau, nweborn kitten takleh berak dan kencing sendiri.  Perlukan bantuan ibunya untuk menjilat bahagian² tu untuk diorang membuang.  Sedihnya saya nak menghadapi kematian seekor demi seekor anak² comot.  Saya set alarm dan bangun selang 2-3 jam dan tetap feed diorang walaupun deep inside saya tau memang dah takde hope.  Tapi tak sampai hati nak biarkan kittens tu mati macam tu aje.  Hampir 7 hari jugalah anak kucing yang terakhir tu bertahan... Allah... sebaknyaaa... (sepanjang masa ni, tiapkali feed diorang, menitis juga air mata ... huhuhu..)

Ini Lala... kucing yang saya rindui.  Lala dah lama menghilang... hanya satu doa saya.. Lala dijaga dengan baik walau di mana juga dia berada.  Lala ni paling rapat dan Manja dengan Saya.  Saya snap gambar ni (gambar terakhir Lala) just rasa kelakar tgk dia suka tido atas lapik kaki yang sama warna dengan dia.  Memang sealu saya terpijak pon!!   Tiapkali tengok alas kaki ni... Mmg terbayang² Lala kesayangan....Dah takde kucing notti curi telur ayam dari dalam sarang malam²... huhuhu.. Dulu selalu mama marah perangai notti dia ni.  Pantang nampak telur, pasti dipecahkan!!  Sekarang nampak telur pun Mama teringat Lala!!  Miss sangat nak kiss & hug lala yang manja & puffy tuu... Lalaaaaaa!!!!

Since Comel & Comot dan besar, Lala dah takde.  Inilah penghibur baru kami.. Kiki, Belang, Tompok & Caca
Antara semua.. belang paling cantik.  Corak bulu macam Musang & tebal.  Tapi Caca ni jadi kesayangan Mama sebab karektor nya yang menghiburkan... Asal dia lintas aje, memang Mama grab... Mama picit and kiss puas².  Terubat sikit rindu kat Lala... huhuhu...

inilah Belang.. Time ni dia demam.. tu muka moyon & mata kuyu aje.  Alhamdulillah sekarang semua dah sihat & membuas!!

Bawah ni si Caca yang notti & biol... hihihi..




Masa awal² lahir dulu kami angkut bawak balik kampung.  Sekarang ni kami tinggal aje kat rumah, mintak tolong Uncle Acai tengokkan or tinggalkan makanan banyak² dalam rumah... 


Saya harap janganlah Comel or Comot beranak lagi dah.  Phobia saya kalau kittens mati macam tu.  Tambah² dua² ekor tu naif lagi... tak pandai nak uruskan baby.  Memang biasa kelahiran sulong kucing akan ada masalah macam ni.  Tapi saya tetap tak sanggup nak hadapi... Harap² berjayalah kami cari tempat untuk neuter diorang (tak nak pegi swasta.. no budget.. huhuhu...)..

0 comments:

Post a Comment