Bubuk Oh Bubuk!!!

Tuesday, March 6, 2012
Tensionnya!!! Disebabkan dah lama tak menanak nasi, beras mula diserang bubuk!!! Aarrgghh.. geli betul saya nak masak beras yg ada bubuk ni.  Tapi kalau nak buang membazir pula.  Saya pernah juga surf petua² dari internet ni.  Saya pernah try teknik cili kering, tak menjadi la plak.  In fact, lama-lama cili kering tu plak buat habuk dalam beras tu.  Saya pula yg tebersin².. iisshh.. tadi time surf ada satu blog ni bagi good info tentang bubuk ni.  Quite innformative jugak la.. kalau nak tau bleh baca kat sini  .

Then saya surf pula kat Wikipedia nak tau lebih detail.  OK.. saya cadang nak try teknik sendiri lah.. nak jemur beras, tapis & bekukan selama 3 hari.  Freezer saya pon byk space kosong.  After 3 days saya nak tengok hasilnya.  Tapi bimbang juga bila dah keluarkan nanti beras tu lembab & akan dimasuki bubuk balik.. (hhmmm).. takpelah.. kita eksperimen dulu.

Untuk jangka masa panjang plak saya plan nak simpan beras kat tempat terang.. Nak kena fikirkan tempat yg sesuaila kan... bekas beras pon kena lutsinar supaya cahaya masuk.  So mesti tak selesa koloni bubuk tu nak bermaustatin kan.. hehehe... Jomm kita isytihar Peranggg!!!!!!!!!!!!

0 comments:

Post a Comment