Nasi Afghan

Saturday, March 3, 2012
Rupa Nasi Afghan.. sedap tau...
Nasi Afghan ni pertemuan secara tak sengaja dalam salah satu blog yg saya lawat.  Since saya suka makan nasi Arab.. saya agak Nasi Afghan ni mesti rasanya ala² gitu jugak kan.  SO.. why not cuba dulu.  Memang nampak complicated resepinya, tapi dah biasa buat nanti pandai le saya cari shortcut.. hehehe..

Oklah.. resepi ni saya di blog ini . Thanks for the recipe.  Rajin sungguh pemilik blog ni ajar teknik nak buat Nasi Afghan ni.  Jangan terkejut ye tgk bukan main panjang cara memasaknya.  Boleh lemah semangat.  Tapi saya study dulu, dah faham lebih kurang, saya guna teknik sendiri.  Sekejap aje dah siap.  Itupun masih byk yg saya nak perbaiki.  Firts time buat sebab nak tau rasanya dulu.  Kalau sedap, 2nd time bolehlah ubahsuai ikut citarasa sendiri kan..

Nasi Afghan yang ready utk dibakar.  
Bahan :

3 cawan beras basmathi
6-8 peha ayam tanpa kulit
2 bawang besar(saiz besar)- Cincang
1/2 cawan + 2 sudu besar olive oil(kemudian bahagi 2)
5 sudu kecil garam
1 cawan stok ayam
2-3 biji lobak merah(saiz besar)
1 cawan kismis hitam
1/2 cawan badam(slivered almond)
2-3 sudu besar gula
3/4 cawan air
2 sudu kecil serbuk jintan halus
3-4 biji buah pelaga(ketuk)
1/2 sudu besar serbuk lada hitam
12 cawan air

Cara:
1. Panaskan oven 240C.

2. Basuh beras sehingga bersih kemudian toskan airnya.

3. Tumis bawang hingga berwarna keperangan dengan api besar lebih kurang 5-10 minit dalam kuali. Jangan sampai jadi bawang goreng pulak.

4. Masukkan ayam dan garam. Masak dengan api sederhana selama lebih kurang 6 minit. Balik-balikkan ayam hingga perang. Bawang akan start caramelized dan pekat.

5. Masukkan 1/2 cawan stok ayam dan teruskan mengacau supaya ayam tak hangus.

6. Bila air dah kurang masukkan lagi 1/2 cawan. Tutup kuali dan masak 10 minit. Kuah akan pekat dan berwarna coklat gelap. Kalau tak gelap tambah browning sauce(Aku letak kicap sikit just kasi gelap sikit).
7. Sementara tunggu ayam masak, potong lobak merah seperti batang mancis (4 inci panjang). Jangan terlalu nipis.

8. Didihkan air dan masukkan lobak tersebut dan masak sampai sedikit empuk(3-5 minit). Jangan sampai lobak lembik.Kemudian toskan airnya.

9. Masukkan lobak merah tadi, kismis hitam, badam, gula dan olive oil dalam kuali kecil dan goreng atas api sederhana sehingga kismis mengembung dan gula hancur. Tutup api dan bungkuskan semuanya dalam aluminium foil. Ketepikan.

10. Keluarkan ayam tadi dari kuah dan ketepikan. Masukkan serbuk jintan halus, buah pelaga dan serbuk lada hitam dalam kuah dan sambung masak lebih kurang 5 minit sampai kuah pekat.

11. Masak beras dengan 12 cawan air tadi dengan sedidkit garam sehingga 3 suku masak. Kemudian toskan airnya.

12. Masukkan dalam bekas/periuk tahan oven dan masukkan kuah tadi. Gaul hingga rata(Jangan ganas2 nanti beras patah).

13.Susun ayam atas nasi dan masukkan juga aluminium foil yang berisi lobak tadi. Tutup periuk.

14.Bakar selama 15 minit kemudian turunkan suhu ke 180C dan masak lagi 15 minit.
(Kalau malas nak buat cara masak nasi ni kan, masak jer nasi macam biasa campur sekali dengan kuah ayam tadi,  atur ayam atas beras, masuk air 4 cawan. Masak dalam rice cooker . Aluminium foil tu takyah masuk sekali la)
 Haa.. apsal plak berbelang² jadinya ni?  Biar ajelah ye.. nampak sikit saya copy dari blog orang.  NAmpak panjang kan?  Tapi saya try masak hari tu takdelah sesusah mana.  Kebetulan pula foil saya habis, so sayur tadi tu saya gaulkan terus dalam nasi & bakar sekali dengan nasi & ayam.  Nasi saya agak gelap sikit sebab terlajak kicap (hehehhe..).. pasni nak try tak letak kicaplah.  Kuah tu saya masak dalam kuali, bila kuah dah masak, saya keluarkan ayam dah terus masukkan nasi yg dah hampir masak tadi & gaul.   

First time saya belajar masak nasi guna teknik macam ni.  Tapi hasilnya memang menakjubkanla.. Masa merebus beras Basmathi tu, saya letak beras dalam penapis aluminium siap².  Bila nampak beras dah hampir masak, terus saya angkat dan tuang dalam kuah tadi bersama carrot, badam & kismis (keluarkan ayam dulu ye). Gaul rata, masukkan dalam bekas membakar, susun ayam & tutup.  Kemudian bakarlah macam biasa.  

Seronok kan kalau kita cuba masak makanan baru dan menjadi, sedap pula tu.  Bolehlah tambah koleksi menu utk santapan keluarga.  Tetambah saya ni memang jenis tak boleh nak makan makanan yang sama sekarang ni.  Kalau boleh dalam sebulan, setiap hari kena makan makanan yang berbeza.. (nak buat camne, perut asyik lapar, tapi takde selera).  Bila tgk makanan yg sama, rasa muak pula.  Sian baby sebab selalu lapar,  Mamanya pula makin memilih, semua makanan tak teringin...   Pelik juga saya, biasa time tgh sarat ni la selera menjadi²kan??

Untuk tgk cara saya, boleh refer entry ni

0 comments:

Post a Comment