Hash Brown

Saturday, April 28, 2012
Kentang ni  antara makanan favourite saya so apa-apa resepi yg menggunakan kentang mmg menarik perhatian.  Saya pernah beli hash brown frozen, disebabkan nak perabis stok, saya selalu sangat jadikan breakfast.  Until we both dah tak teringin dengan hash brown ever since.. hehehe.. Itu cerita 6 tahun lepas (haa.. 6 tahun tak teringin teruss).

Disebabkan stok kentang yg banyak, saya beranikan diri buat hash brown.  Senang aje nak membuatnya.  Yang penting.. rajin-rajinlah ke dapur.  Kalau senang pun tapi tak masuk ke dapur, tetap tak menjadi kann... (sedap je kata kat org ye)..

Oklah.. saya bagitau bahan-bahannya yee...
  • Olive oil (boleh ganti dgn minyak lain)
  • Kentang (ikutla berapa biji korang nak)
  • Black pepper
  • Garam 
* Kentang tadi diparut dgn pemarut kasar & ditapis airnya atau keringkan dgn kitchen paper.

Panaskan olive oil dan masukkan kentang (ratakan ye..).  Kalau nak rangup lebih, lebihkan le minyak tu

Renjiskan dengan garam & pepper sesedap rasa 

Terbalikkan bila bahagian bawah dah betul-betul masak /garing (kalau tak hancusss jadinya)..  Then angkat bila sebelah satu lagi pun dah garing
Sonang kan?  Hash brown ni sesuai sgt dijadikan breakfast.  Makan dgn mayonnaise & sos pon sedap.  Kegaringan kentang ni amat penting, kalau tak.. lembik aje time nak makan nanti.  Minyak pun kena letak extra utk elak kentang lembik. Sesetengah hash brown menggunakan bawang juga, so letak le kalau suka.

0 comments:

Post a Comment