MYESHA or MAYESHA

Wednesday, May 2, 2012
Secara rasminya kami sepakat menggunakan ejaan Mayesha instead of Myesha seperti awalnya.  Bukannya apa.. bila difikir-fikir balik, takut org terkompius plak.  Sbb some people might pronounce My as Mi instead of Mai (ye la bunyi utk english & bm berbeza).  So to be safe, we all spell nama Misha as Mayesha, pastinya org bleh pronounce full name my third daughter dengan betul lagi terang.. hehehe..

Seminggu sudah saya lalui hari-hari berpantang di rumah sendiri.  Overall ok walaupun sometimes penaaattt yg amat.  Dua kali juga saya nak demam coz breast engorged sbb si Misha ni tak kuat sgt menyusu.  Jadi senangla saluran susu tu tersumbat.  Kalau dengan kakak-kakaknya dulu, asal breast saya mula terasa full, saya offer aje diorang minum.  Terus aje dorg minum dengan berselera.  Tapi dengan si Misha ni.. jgn harap le.. dia akan kemam mulut dia rapat-rapat.  Kalau dia bukak pun, sekadar kepitkan nipple ke mulutnya saja.  Adoii laa.. sakit wwoo.. mmg rasa nak demam plus denyut-denyut teramat.

Nak tak nak, saya panaskan air & sterilized breast pump.  Sekali perah... haa.. 80ml berjaya dikumpul, tu baru sebelah breast aje.  Walaupun still tak menyelesaikan masalah clogged tu, once both breast not so heavy sgt, susu pun kurang, rasa release sikitlah.  Nanti baby mesti akan hisap kuat-kuat sbb nak keluarkan ekstra susu.  Masa ni lah saluran yg tersumbat tu boleh clear balik.  Kalau guna breast pump belum tentu berjaya (lama juga saya try pump bahagian yg bengkak tu, tapi langsung tak keluar susu).

Mujurlah ni pengalaman ketiga saya menyusukan anak.  Jadi saya dah alami pelbagai masalah dan kesukaran dulu antaranya crack nipples, milk blister & engorged  breast.  So dari pengalaman-pengalaman yg lepas, saya dah boleh atasi masalah tu sendiri.  Lagipun memang dalam tempoh berpantang ni biasanya byk sikit problem maybe body & brain belum well functioning dgn perubahan fizikal kita. Babypun menyusu lebih kerap sbb saiz perut dorangkan extra kecik.  After 2 mths nanti barulah perut dorg expand, so storage pon besar sikitkan...

Tapi benda-benda macam ni lah yg mengganggu sikit projek memasak saya.  Walaupun dah plan menu-menu yg simple, tapi sometimes kena tapau lah jugak.  Mostly bila husband takde, susahle nak tinggal si kecik tu.  Kalau time Babanya ada reti pulak dia membuta sepanjang masa!!! Tapi baby 3 weeks old, camtulah.. no complaint...

Apapon esok saya kena ke imegresen pulak.. sblm bersalin saya tanya juga boleh wakilkan suami tak?  Dia cakap nak kena ada authorised letter la, surat doktor la... haa.. kalau dah susah sgt, biar saya aje yg dtg.  Jangan terkejut beruk plak tgk org dlm pantang dtg pejabat imegresen nanti (apply staf dari mengandung sampai beranak, tak habis-habis lagi urusannya). Kita tengok esok apa lagi imegresen tu nak... !!!

0 comments:

Post a Comment