Portugese Egg Tart cara Mat Gebu

Friday, August 24, 2012
Portugese Egg Tart.. tak sabarnya nak makannnn!!!
Saya pernah dah bgtau saya suka sangat makan egg tart style macam ni.  Saya kurang suka egg tart yg biasa tu sbb Portuguese Egg Tart ni teksurnya lebih lembut & creamy.  Alahai.. patutlah badan ku lambat kurus kali ni...

Dulu saya biasa guna resepi ni tapi kali ni saya nak try resepi dari Encik Mat Gebu pula.  Frankly hasilnya.. Voilaa!! Gebus sungguh!! Menepati citarasa saya.. ngaaaaa... suka sangat.  Saya copy paste resepinya walaupun saya tak ikut sebijik-sebijik macam diajar sbb saya terpaksa ubahsuai sikit ikut stok brg yg ada.  Saya copy paste resepi ni dari sini 




BAHAN-BAHANNYA :-)

Puff pastry jenama 'KAWAN' secukupnya (saya habiskan semuanya -10 keping)

2 kuning telur (saya guna 2 biji telur, malas nak asingkan..hehehe)

200 ml whipping cream*

50 ml air *(*mat ganti dengan susu segar 250 ml)

40 gram gula halus

15 gram cream cheese (atau 1/2 keping keju cheesedale) (saya letak sekeping)
1 camca teh esen vanilla (mat guna butter vanilla) (stok vanilla abis, terpaksalah x letak)
1 - 2 titik pewarna kuning (tak letak jugak)

CARA MEMBUATNYA :-)


Satukan whipping cream, air (@ susu segar) dan gula, kacau rata dan masak hingga suam. Sementara itu kacau kuning telur hingga rata. Tuang 1/3 bahagian susu suam tadi dan kacau pantas hingga rata. Tuang lagi hingga habis dan kacau hingga sebati.
Masukkan kembali ke dalam periuk, dan masak dengan api kecil sambil dikacau tanpa henti hingga pekat. Matikan api, masukkan cheese dan esen vanilla, kacau rata hingga sebati dan sejukkan.
Puff pastry dicanai sedikit dan alas dalam acuan tat pilihan anda kemaskan. Tuang bancuhan telur hingga hampir penuh dalam setiap acuan. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 - 30 minit atau hingga permukaan tat telur kental. Sejukkan sebelum keluarkan dari acuan dan boleh hidangkan...

Saya tekan puff pastry dalam remekin & tuangkan isinya

Sedang dibakar - tak muat lak dlm turntable tu, terus saya tindan aje atas tart lain.. hehehe.. tak senonoh kan?  
Saya terpaksa tambah masa lebih sikit sbb atasnya macam tak berapa garing (maklumlah, crowded sgt oven tu).  Tapi memang amat berpuas hati dengan hasilnya.  Sebab dapat banyak sangat, ada 3 tak habis.  Saya keluarkan dari remekin & simpan dlm freezer.  Bila-bila emergency boleh jadi breakfast anak-anak.  Nasib korangla budak-budak, maknya kalau bab ngelat mmg terre.. hehehe

0 comments:

Post a Comment