Portugese Egg Tart

Monday, May 9, 2011
Portugese Egg Tart - if nak hasil yg cantik, potong dulu doh pastri tu bentuk bulat & baru tekan atas loyang.  Ni version org² yg ada penyakit M.

Bekas terlebih besar dari doh pastri, since ni je bekas yg ada..  

Dulu² saya suka sgt makan Portugese Egg Tart ni, time keje kat Senai Airport byk masa terluang.. saya biasa juga pergi Time Square JB makan Portugese Egg Tart kat sana.  Skrg ni once in a while kalau saya jalan² & jumpa tart ni, saya grab juga satu or dua biji. Tapi kalau egg tart biasa tu mmg saya kurg gemar, biasanya Tiha yg akan habiskan.

Saya terjumpa resepi Portugese Egg Tart ni kat myresepi & a few blog lain.  Semuanya sama je sukatannya.. so saya try la buat since bahan²nya mmg ada dlm stok saya & nampak mudah.

Bahan²nya..

1/4 cawan susu segar
1/4 cawan krim (saya guna yg dlm kotak tu)
1/4 cawan gula (saya letak 2.5 sudu je, itupon dah terlebih manis if ikut tekak saya)
3 biji kuning telur

Gaulkan semua bahan dgn whisk & tuang dalam doh yg dah dibentukkan tadi (3/4 penuh) & bakar selama 20 minit pada suhu 200.

By the way.. saya double kan bahan² di atas utk dptkan 8 biji tart bersaiz besar mcm ni.

Doh yg saya gunakan ni ialah frozen doh pastri/puff yg biasa dijual kat pasaraya.  Saya biasa simpan doh ni sbb sng if nak buat sardine puff or curry puff biasa tu.  Just masak inti & masuk dlm doh & bakar.  Kalo beli puff yg siap, biasanya intinya sikit sgt, kulit aje yg tebal.  Buat sendiri puas hati sikit, boleh letak bahan apa yg kita suka.

0 comments:

Post a Comment