UTARA ATTACK III

Tuesday, April 21, 2015
Punya lama entry ni terperam, sampai saya dah ingat-ingat lupa nama-nama kedainya... (sowwieee).  Di malam yang larut ni, saya gagahi diri siapkan entry tertunggak ni.  Banyak lagi entri-entri lain yang saya nak share kat sini.  Kalau peram lama-lama dibimbangi mood akan menghilang..heheheh... 

Entry kali ni mengenai tempat-tempat makan kami sepanjang di utara.  Ada a few tempat makan yang saya tak share kat sini coz makanannya tak berapa best.  Saya highlight a few tempat makan yang rasanya berbaloi untuk dicuba.  Meh kita belek.. 

Pagi pertama kami tiba di Kulim, Adik bawak kami makan kat sini.  Sebelum tu Adik dah try ushar beberapa kedai, tapi semuanya dahtak jual sarapan sebab dah jam 11.00 pagi!  Oh ye.. jangan pelik, Adik saya ni memang spesis kura-kura sikit... slownya yang amat.  Jadi nak menunggu dia boleh settle semua urusan, memang boleh demam jadinya... Heheheh.. Sorry Kiman!! Lagipun dia baru je balik kerja shift malam, so makin slow la movementnya tu... :P.  Jadi Adik bawa kami ke restoran Headquaters ni (sebaris dengan Bank Islam Kulim).  Menunya banyak.. jadi sesuai untuk datang bersarapan, lunch, tea time & dinner...

Ni antara senarai menunya... Harganya biasa-biasa aje... Mahal sikitlah dari gerai di sekitar utara ni.  Tapi standard prize untuk KL ni...

Membelek barang-barang yang terpamer dalam kedai... Pemiliknya Ex Boss Adik


Pulut Mangga.. RM5.. sedap!! Kelainannya santan yang disiram gula melaka... nyumm..nyumm..

Ada Juga Pulut Inti & Pulut Sambal...
 Esok paginya kami repeat lagi... (padahal dah breakfast kat rumah Adik sebelum tu.. heheheh)...
5 table penuh dengan kami je...


Ini di antara menu lain yang diorder...

Nachos - RM10.  Amat sedap!  Sesuai untuk mengunyah-nguyah kalau tak nak makan heavy.  Berebut-rebut diorang makan...

Sizzling Yee Mee.. Biasa-biasa aje...

Aiskrim Lego.. Ala.. Aiskrim biasa aje, tapi susunannya nampak menarik.  Rasanyapon biasa aje.. Saja untuk happy kan budak-budak je ni...

Roasted Chicken... Saya tak pasti best ke tak, lupa tanya tukang makannya tu... heheheh...
 Pada sebelah malam.. (supper).. kami serbu Boy Burger pula.  Padahal semua pun dah makan Nasi Kandar di Alor Setar (semua tak puashati sebab Nasi Kandarnya tak sedap)..  Boy Burger ni berdekatan dengan Balai Polis Penanti.. Dari Balai Polis (sebelah kiri) terus aje ke depan sikit hinggan nampak Boy Burger di sebelah kanan.  Ini kali kedua kami ke sini... Ada sedikit perubahan pada burgernya but still sedap.
THE MENU - patty burger di sini semua dibuat sendiri.. memang still juicy & crunchy...

Ni Daging special rasanya...

Yang ni lupa namanya.. but ada pineapple dalam ni.  Yang ni favourite my husband... tak habis-habis dia dok cakap sedap.

Ini pula Komtar... Pon sedap...
 So sesiapa yang berada sekitar Penang or Kulim, bolehlah cari Boy Burger ni ye...

Di Pulau Pinang pula, Adik bawa kami makan Nasi Kandar di Deen Maju ni.  Memang the best Nasi Kandar yang pernah saya rasa!  Serious... lagi sedap dari Nasi-nasi kandar yang dekat tempat-tempat glamour tu tau.  Tapi Deen Maju ni pun tak kurang ramainya orang.. memang tahap beratur la jugak.  Apapun memang boleh bikin jilat jari!


Ni Set yang saya pilih.. Tak sure RMnya.. Harga standard Nasi Kandar la kot...

Gambar owner asal.. (saya snap sambil lalu aje, tu yang bergegar.. )..

Curi-curi ambil gambar sementara menunggu turn.  Lauk-lauknya semua nampak sedap sangat.  Tak tau nak pilih yang mana...


Semua orang baru nak start makan, Tok Wan dah nak siap makan!  Ajaib tak Tok Wan ni??... (Ayah kami memang kaki makan-makan dari mudanya... Jadi anak-anak memang terikut habitnya tu). 
 Kami dah terbiasa menyinggah sana-sini untuk try makanan bila travel dengan Ayah.  Ayah pula memang tak berkira spend duit bab-bab makan.  Ingat lagi masa saya sekolah rendah, Ayah bawak kami order pizza.  Ayah suruh saya yang orderkan sebab Ayah saya tak berapa boleh membaca, apatah lagi kalau perkataan English!  Jadi sayalah tukang order (memang terkial-kial kejakunan la dalam Pizza Hut Ipoh tu).  Bayangkan budak kampung macam kami dibawa makan pizza oleh Ayah masa kecik.. heheheh...

Kalau buah-buahan pula, almost setiap hari Ayah akan bawak balik pelbagai jenis - Laici, persimmon, pear, anggur & kalau musim buah tempatan.. Alamatnya memang hari-hari Ayah memborong buah!  So anak-anak semua jadi hantu buah!  Till now, kalau bukak peti ais di kampung, at least akan ada 3 jenis buah dalam peti ais!
Abang Mi yang terror memasak & picky bab makanan.  Saya sendiri memang tak boleh lawan hasil tangan Abang saya ni.  Dia memang gifted memasak, dengan bahan yang minimum, Abang kami ni boleh jadikan benda tu satu dish yang sedap.  Kadang-kadang kombinasinya tu langsung tak masuk akal, sampaikan saya tak nak tengok apa dicampaknya dalam makanan tu... Bila siap, kami makan aje sebab sedap!.. hahaha...



Di antara semua tempat makan ni, pemenangnya ialah Deen Maju!  Semua yang makan, puji sedap.  Mak kami mulanya mintak nasi separuh & sedikit aje lauk.  TAk nak makan banyak katanya... Tengah kami makan, tengok-tengok dia dah tersengih-sengih sambil bawak pinggan nak menambah lagi!  Mak pon cakap sedap!  PAdahal Mak ni bukan hantu nasi kandar macam ayah.. heheheh...

Okaylah.. lega rasanya dapat settlekan entry terakhir tentang program jalan-jalan sekeluarga kami ke Utara.  Program jalan-jalan yang asalnya untuk menerai tempat-tempat makan dengan family Adik di Kuantan bertukar jadi projek jalan-jalan cari makan Keluarga Pak Non pula!.. heheheh...

Alhamdulillah... semua Adik beradik dapat berkumpul macam ni.  Terpancar wajah happy Mak dengan Ayah... Saya sentiasa berharap anak-anak saya pun menuruti family kami yang tak pernah dengki- mendengki & bermasam muka sesama Adik-Beradik.  Bergaduh memang selalu, namun tak pernah kami simpan dalam hati.  Mak dengan Ayah memang tak pernah sebelahi mana-mana anak, sapa yang salah, memang kena bambu... Ini yang buat anak-anak respect coz tiada anak yang rasa left out atau berkecil hati.

Kami bertuah dapat Mak & Ayah yang 'bijak' dalam menangani hal keluarga & menjadi teladan terbaik.  Paling kami kagumi, Mak dengan Ayah tak pernah menipu atau berselindung dalam apa-apa hal pun.  Tanyalah apa saja, memang akan dapat jawapan terus terang, sejak dari kecil lagi kami dilatih begitu. Jadi walaupun tahu saya bakal dirotan kalau buat salah, saya tetap mengaku kesalahan tu sebab itulah yang Mak Ayah kami amalkan.  Kejujuran Mak & Ayah menjadi inspirasi untuk kami sekeluarga.  Saya berharap kami Suami Isteri mampu mendidik anak-anak sebagaimana Mak & Ayah mendidik kami semua... Semoga Mak & Ayah diberikan ganjaran setimpal oleh Nya...


0 comments:

Post a Comment