MAKANAN AJERRR....

Friday, July 10, 2015
Malam ni Mama kesorangan lagi.  Pukul 10 tadi Baba keluar jumpa Stephen.. Malam last dia kat Malaysia.  Kasi can ajelah kat korang berborak sakan for the last time.  Plan nya malam ni saya nak pasang zip kat semua baju yang dah siap berjahit tu.  Jangan tak caya, daku dah berjaya pasang hidden zipper... Ni bersemangat nak siapkan semuanya ni.  Sekali tu Baba lupa belikan double sided tape sebelum keluar tadi.  Jenuhla Saya menunggu mana la Baba ni.. Rupa-rupanya dia dah nak sampai Bangsar pun... Hadoiii.. Rosak plan!  Banyak betul halangan nak siapkan baju raya kami ni.  Dahla dua-dua pun masih bertatih lagi.. kejap-kejap refer blog, kejap-kejap bukak youtube... hahhaah.. Penatlah menjahit kalau tak berapa mahir ni... 

So.. kalau dah takde kerja, blog usang inila tempat daku menghabis masa.  Biarlah takde orang nak baca pun, nak kata blog syok sendiri pon boleh jugak.. hahahah... Memang saya buat blog ni untuk senang saya nak refer koleksi resepi yag pernah saya try pun kan.  Buat blog, bleh access kat mana-mana.  Kalau kawan-kawan mintak resepi, silalah masuk blog... heheheh... 

Malam ni share lagi antara menu berbuka kami.  Menu ala kadar... 

Cendawan celup tepung.  Saya buat macam sotong celup tepung.. cendawan dicelup telur & disadur tepung yang ditambah sedikit baking powder diperisakan dengan garam, lada sulah/hitam, serbuk kari dll.. So far method macam ni menghasilkan salutan yang tebal dan rangup.  
 Ini pula popia cara saya...
Saya tumis bwg putih & gunakan udang geragau segar sebagai perisa... KAlau nak letak isi ayam atau udang pun ok... 

Then sayur.. letak aje apa sayur yang korang suka,,,

Bahan wajib saya sengkuang & carrot sagat...

Bolehlah perasakan dengan lada sulah banyak-banyak & masinkan dengan kicap cair... Boleh juga letak kiub ayam, sedap rasa dsbgnya untuk lebih terangkat.. (saya limitkan pengambilan perasa-perasa tambahan ni.... ikut mood dan keadaan...)

Tadaaaa.. dah siap goreng...  Kuahnya saya buat sama macam cili nasi ayam cuma saya akan maniskan sedikit..

Brownie yang mudah lagi sedap... (tapi Adik saya buat tak jadi... hahahha)..  Nantilah saya belek balik resepinya tu kalau-kalau ada step yang mengelirukan.  

Buah Melaka berbuka tadi... Bimbang je tak cukup... Rupanya tak laku pun.  Mama & Baba je yang makan.  Memang susah nak duga selera budak-budak ni.  Tiha tu dahla puasa, berbuka dia just mkn bbrp ketul kuih aje then tak nak makan apa-apa dah until lah sahur nanti.  Pelik tau sebab biasanya dia tu kuat makan.  Patutlah Baba ukur pinggang, berinci-inci lari dari ukuran sebelum puasa.. heheh..

Roti jala... Sekarang ni saya suka menjala dalam kuali, senang sikit sbb boleh buat besar.  Cepat siap!... heheheheh.. 
Ada banyak gak makanan yang tak bergambar... Ikut mana yang dan ajelah... Lagipun resepi ulang tayang aje pon... :)

P/S : Shumaila masih tak nak makan.. dah nak masuk setahun, langsung tak nak makan.. nyusu badan aje.  Buntu Mama...


0 comments:

Post a Comment