BAD HAIR DAY

Friday, July 3, 2015
Korang pernah alami tak hari yang serba tak kena? Buat apa pun semuanya tak menjadi!  Pendek kata hari tu rasa macam very tiring, hopeless la apa la.  Haaa.. kelmarin boleh kata hari yang serba tak kena pada Saya.  Memang tension sangat sebab tengok hasil jahitan yang buruk sangat... dah jenuh tetas, alter dan segala mak nenek cara dibuat, still rasa tak puas hati lagi.  Then ke dapur, menanak pulut... Bila petang nak start membungkus (saya nak buat pulut udang), Ya Allah... pulut sudah menjadi bubur.  Jenuh saya fikir, apsal jadi macam ni pulut aku ni???  Then baru teringat, saya dah terletak 8 cawan air santan untuk 4 cawan pulut!  Aduuhhh... macam tak caya je saya boleh tersalah letak air untuk pulut.

Tapi sayang nak buang, saya mintak husband bungkuskan jugaklah.  Then saya goreng keria pula... Entah apa lagi yang tak kena, siraan gula tak menjadik pulak!  Keria pun lembik & gulanya cair  memang tak lalu nak makan... huhuuu... Pulut Udang pun sama, walaupun dibakar lama, tetap tak dapat hasil yang garing.  Bila dibukak bungkusan, pulut tu joget-joget macam jeli aje.. hahahah... 

Lepas Maghrib, dengan jiwa yang lara, try lagi settlekan baju anak-anak.  Still tak berjaya!  Malam tu sampai 3 pagi jugak saya mengadap dress tu tanpa hasil.  Huhuhu.... Penat sangat... Penat fizikal & mental.  Syukurlah, hari ni semua baju tu berjaya disiapkan jugak.  Walaupun biasa-biasa aje hasilnya tapi Okla dari sebelum tu..  Memang projek menjahit kami kali ni tak berjalan seperti yang diharapkan.  Sudah lebih 2 minggu, baru 4 helai baju yang siap dijahit.  Sempat ke nak siapkan 9 helai baju, tudung , panty & kasut ni??? Macam kerja mustahil kan?  Entahlah... tawakkal ajelah.. Memang kami dah usaha sepenuh hati, tapi kena terima lah kelemahan diri as human being kan.  Maybe tugasan kali ni melebihi kemampuan kami ke.  Cumanya banyak teknik baru yang kami dapat, yang diharap kami tak lupa!  Kalau lupa lagi.. hmmm.. alamatnya, sampai bila-bila pun menjahit lembab macam siput... hehehe... 

Okaylah.. habis dah sessi meluah rasa... Meh tengok antara menu kami masa awal Ramadhan hari tu... Haaa.. ni Nasi Afghan... meh saya ringkaskan cara pembuatannya ye.. Nak detail, boleh cari entry lama ekk...

Goreng kismis, badam & carrot dengan olive oil & letak sedikit gula.  Resepi asalnya carrot dicelur sekejap, saya tak buat... Goreng sampai kismis tu menggelembung ye...

Untuk bahan nasinya - Goreng bawang besar (2-3 biji besaiz besar) sampai perang atau caramelized, masukkan ayam... Masak lagi 15 minit tambah sedikit air & stok ayam serta garam.  Masak lagi sampai ayam tu dah masak, ketepikan ayam..Boleh tambah air kalau kering sangat...  Lepas ketepikan masukkan 1 sb jintan putih serbuk & 1 sb serbuk pelaga (boleh juga ketuk sedikit pelaga) dan juga blackpepper dalam kuah tadi... Masa ni baunya harum sangat... 

Didihkan air, rebuskan beras basmathi bersama sedikit garam.  Beras Basmathi tu haruslah direndam selama 1/2 jam untuk dapatkan hasil yang panjang.  Kalau tak rendam, kang kontot-kontot aje berasnya tu.  Rebus hingga 3/4 masak aje...

Toskan & gaul dengan kuah ayam tadi.  Beras tu kalau dah masak, akan hancur/patah time digaul ni.  Tu yang elok buat hampir masak aje...

Masukkan dalam bekas tahan panas (berpenutup) susunkan ayam atas nasi & juga sayur tadi...

Ready untuk dibakar.  Saya bakar pada 240c selama 15minit dan 180 c selama 15 minit... 
 Dah siap!  Saya padankan pula dengan kurma telur... Adehh.. Antara Nasi paling Ummpphh yang pernah saya makan ni... Cuba buat tau... Resepi asal kat sini  (ada banyak perubahan saya dah buat)...

Sementara tu saya buat juga inti cucur badak.  

Ini pula bancuhan keledek kukus & tepung.  Saya minta Tiha timbang 25gram & bulatkan.  Jadi mudah sikit saya nak bentukkan kuih nanti.  Keledek ni dicampur putih & oren, tapi hasilnya lembik sikit.  Saya memang kurang terror guna keledek oren untuk buat doh ni  Biasa keledek oren saya goreng aje.  Kalau buat kuih, doh tu jadi lembik & melekat-lekat, tambah tepung pun tetap jadi macam tu.  

Dari doh tadi saya jadikan cek mek molek & keria.  Keria tu saya bekukan...

Cucur badak.  Ni antara kuih yang saya tak suka beli sebab jarang sangat jumpa cucur badak intinya sedap.   
 Budak-budak ni pula diberi aktiviti untuk melupakan lapar.. heheheh...
Tekun betul mengadap projek masing-masing...

Ala.. buat sand art je pun... 


Itu ajela saya nak merepek malam ni.  Saja je nak rehatkan minda dengan mengadap blog.  Esok nak balik Jengka pulak... Mmmm.. terbengkalai lagi la projek menjahit.... 



0 comments:

Post a Comment