LEMPENG

Thursday, November 24, 2016
Pagi ni melempeng dengan budak².  Dorang cakap nak ponteng sekolah hari ni.  Oklah.. senang sikit Mama... Jarang benar dorang nak mintak ponteng ni.. hehe... Sebenarnya baru je beberapa hari lepas buat dinner makan lempeng.  Bakinya saya jadikan sarapan untuk Saya Ila & Misha.  Sampai dari sekolah Tiha dgn Ieqa pun nak lempeng jugak.. Isshh... Ingatkan dah muak makan lempeng.  Ni antara menu mudah & favourite diorang.  Saya je malas buat selalu sebab Baba tak makan lempeng!  

So.. bila Baba ke Kina Kitchen, kami anak beranak bolehla enjoy lempeng puas².. hehehe... Saya pesan Tiha suruh salin resepinya supaya lepas ni kalau nak buat takde lah asyik tanya Mama semula... TAPI.. Mak Cik Laieqa yang sibuk salin resepi dengan buku hadiahnya.  Ieqa ni kan pengarang jadian... walaupun tak reti masak, tapi bila dengar nak tulis resepi, dia yang laju dulu mencatat.  

Ni resepi saya bagi kat Tiha.. resepi agak² as a guide untuk dia melempeng.  Lempeng cara saya ni memang very plain, no eggs, no baking powder, no milk/coconut milk etc.  I like it that way.  Lempeng saya pula dibancuh cair tapi pekat sedikit dari bancuhan Kuih ketayap or Dadar tu.  Cara masak lempeng pun lebih kurang sama macam nak buat kuih ketayap tetapi Lempeng saya garingkan sedikit & terbalikkan.  

Basic lempeng :

1 cawan tepung gandum 
1 1/2 cawan air
1/4 sudu kecil garam

Gaul rata & tapis untuk elak berketul... 

Kalau kat rumah saya ni sekali bancuh, memang  4 cawan tepung,  baru cukup.  Eehh... sukatan cawan kat blog saya bermaksud cawan metrik 250ml (cup tu ye).  Kang salah cawan, masin la jadinya.  Kalau bukan guna sukatan cawan metrik, baru saya bagitau ye.  Kalau sudu pun saya guna sudu metrik tu, bukan sudu besi utk makan tu.  tapi bab sudu ni okla lagi sbb tak lari sgt.  Bukan apa, lately ni bila ambik kat resepi FB bila ditanya macam² 'cawan' diguna... cawan minum lah, gelas minumlah, cawan rice cooker lah.. Feninnn...   

Semua proses ni Tiha yang buat, Mama just bagi proper sukatan.  Sebelum ni method saya letak tepung, curah air sampai ke kepekatan kita nak & letak garam.  Jadi kali ni saya buat la sukatan lebih kurang supaya lebih senang & hasil pun consistent everytime.  

Lempeng atas api.. saya sapu sikit minyak pada pan.. Tunggu hingga bahagian tepinya mengelembung/lekang.. Kalau tak nanti lempeng sukar dialih..

Crispy.. tapi bila sejuk jadi lembut aje... Saya terbalikkan sekejap untuk kurangkan rasa melekit lempeng (since bancuhan agak lembik & lempeng tidaklah setipis kuih ketayap)

Siap!
Haa.. nak cicah apa lempeng ni?  Anak² saya memang suka cicah dgn susu pekat.  Saya pula pastinya akan match dgn  kuah kari ikan.  Tiap kali masak kari ikan, pastilah lempeng jadi sarapan kami keesokannya or dinner kami malam tu.. hehehe... Cara saya makan lempeng tak cicah²... saya suka koyak² & siram dengan kari sampai banjir.  Ala² Roti Banjir... hehehehe... Anak² pun menurun.  Kalau dengan susu aje baru dicicah sikit²...


0 comments:

Post a Comment