BASIC DOUGH - FAUZIAH GEE

Wednesday, December 7, 2016
Dah lama saya tak buat roti sebab dah semakin boring meroti.  Malas pun ada juga.  Tiba² saya dah terjoin group meroti.. Tiap² hari mata ni dijamu dengan roti-roti yang gebu, montok, berkilat... kiranya mantap habislah!  Aduuhhh... makin meronta-ronta nak cuba meroti semula.  Banyak sangat ilmu² baru yang saya dapat.  Malah kaedah diorang ni meroti memang berbeza sangat dengan yang saya fahami sebelum ni.  Slowly saya nak study lagi bab-bab meroti ni sampai saya puashati dengan hasilnya.

Kat bawah ni antara doh asas yang gebu dah boleh dicuba.  Saya ambil dari FB ye.  Saya tak save kaedahnya sebab basically sama aje, gaul semua bahan kering, masukkan cecair.. gaul.. dah sebati baru masukkan butter/marjerin.  Kalau dengan breadmaker pula masukkan cecair, garam dan gula, tepung, yis kemudian uli sekejap.  Bila dah tergaul tu, masukkan marerin/butter tu.  


Sedap doh ni.. memang manis² sedikit macam roti di bakeri... 

P/s : Doh boleh dibekukan atau simpan di chiller.  Kalau di chiller tahan 3 hari, kalau beku 3 bulan.  Bila nak guna biarkan doh tu kembali ke suhu normal sebelum dibentuk dan dibakar macam biasa.  Suhu pembakaran roti 160c -180c.  Tapi untuk oven saya, perlu set 200c, kalau tak putih melepak dan pucat lesi jadinya walau basenya dah masak.  So pepandai lah kita adjust ikut kepanasan oven kita tu ye.

0 comments:

Post a Comment