COOKIES - MARMAR CARRIES @ MAMA CARRIE

Wednesday, July 5, 2017
Kuih ni pernah popular zaman saya kecik-kecik dulu.  Actually cookies ni hampir sama dengan shortbread dan dihiaskan dengan Royal Icing.  Kalau ikut pemerhatian, saya jumpa dua nama berbeza untuk biskut ni.  So tak kisahlah yang mana-mana pon, kuih ni saya buat untuk ceriakan anak-anak.  Rasa cookies ni rangup.. saya suka.  Tapi anak-anak lagi suka Rainbow Cookies or Vanilla Crunchy.  Jadi dua-dua biskut tu awal-awal lagi dah licin! Biskut Marmar Carries ni masih lagi ada suku balang.. hehehe..

Biskut kali ni saya harap penglibatan oleh semua beradik sebab proses melorek tu mmerlukan artis yang ramai.. hehehe.. Pendek kata, kalau banyak sangat masa terluang bolehlah buat sebab proses nak lorek satu-satu cookies tu memang mengambil masa.  Biskut kali ni saya yang adun juga.  Bukan sebab Tiha tak boleh buat, tapi lebih mudah jika saya adun di sebelah pagi, simpan dalam peti.  Balik sekolah Tiha sambung.  Tapi bila dia dah start cuti sekolah, saya bagi aje resepi dan suruh dia adun sendiri aje.  Cookies je pon kan.  Kalau tak bg dia buat, sampai bila pun dia takkan boleh.  Tapi memang warning dia awal², kalau tak sure tanya Mama.  Jangan pandai-pandai sendiri.

So far menjadi je kuih² yang dia buat walaupun still ada kecuaian sana-sini dan bersepah!!!  kalau sukat tepung, tepung tumpah, tuang gula, gula tumpah... atas kaunter tu pulak penuh dgn platik tepung lah, segala bekas sukatan lah.. tumpahan bahan masakan lah... Yang ni memang boleh Mama naik angin and buat Mama fikir 5x sebelum bagi dia handle.  Slowly tengah train dia supaya susun atur kerja tu elok² and buang sifat bekerja sambil menyepah!!

Inilah Royal Icing... 

Artis-artis jadian sedang kusyuk mengerjakan cookies.  Mujur masa ni budak gemok tertido dengan jayanya... Fuhhh!  

So far Misha ni memang minat cooking.  Harap² bolehlah jadi backup cook juga.. in case Kak Tiha busy dengan exam next year kan.. hehehe.  Cuma saya jarang train Misha ni sebab tak sanggup nak say No dekat si Shumaila yang akan sibuk nak buat juga!  Last² dua-dua saya halau keluar dari dapur.. hahaha.. 

Antara hasil terawal.  Icing sedikit cair sebab saya bancuh awal pagi, ptg baru buat.  Masa nak buat tu nampak telur & gula tu dah terasing pun.. hehehe.. Tapi still boleh diguna aje..

Dah siap bakar.. not bad kan???

Sepatutnya nak buat design macam ni... Tapi semua nak keluarkan kreativiti masing².. Suka ati koranglah.  
 Ini resepinya.. Saya ambil dari FB :

Resepi :
250gm mentega
3/4 cawan gula icing(saya guna gula kaster sbb nk rangup.. Xnk moist sgt biskutnya)
Sedikit esen vanila
3 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung jagung
1 bj kuning telur
*pukul mentega + gula + esen vanila sampai kembang.. Kemudian kuning telur dan pukul sebati.. Masukkan tepung sikit2 gaul guna spatula ke, senduk ke je dulu tau..kemudian sebatikn doh guna tgn plak..
Dah siap rehatkan sekejap
Topping :
1 bj putih telur
95 gm gula icing
1 sb tepung jagung
1 sk jus lemon (xnk letak pon xpe... Saya buh sbb nk potong rasa lemak gula)
Mix semua sehingga kental..
Bakar dlm 150-160 dlm masa 20-25 min utk sekali bakar..
Atau bakar dulu biskut dlm 12-15min.. Letak topping bakar sekali lg.. Bakar dlm 10min.. Klu dh keras topping tu kuarkan le biskut wlupon xcukup lg 10min ye.. 😊
Cara2 buat saya sertakan dlm gambar.. Harap2 terjawab le ye semua soalan semalam.. Semlm klu ada jawapn saya kurang mmberangsangkan saya minta maaf..xboleh nk berfikir dah sbb penat.. Lps buat biskut ni trs keluar g cari kelengkapan raya anak3..😊
(boleh click link atas untuk gambar ye)

Kat bawah ni pula Rainbow cookies yang Tiha buat hari yang sama.  Sambil adik² sibuk deko biskut, dia bancuh rainbow cookies.  Cuma kali ni dia ada tersilap sikit.. patutnya dot-dot tu lebih rapat, akibatnya cookies tu jd bulat² satu².. hehehe.  Tapi yg first tu aje la.. yang lepas² tu ok dah.  Then masa pembakaran pun agak terkurang, jd biskut ni tak berapa rangup.  Salah Mama jugak tak pantau langsung... :P.  Biasanya dia tau aje nak cek cookies dah masak ke belum.  tapi memang spesis dia jenis kena remind selalu walau dah beribu cookies dia bakar... (sighh..)


0 comments:

Post a Comment