I'M SORRY KIKI

Tuesday, July 11, 2017
Hari ni antara hari yang pasti jadi igauan ngeri buat saya dan anak².  Sebak, sedih, guilty, ngeri, trauma... semua pun ada.  Mana taknya, secara tak sengaja saya terlanggar Kiki sewaktu reverse kereta untuk ambil anak² dr sekolah.  Salah satu anak bulus peliharaan kami.  Kasihan Misha dengan Ila tertengok saat² akhir Kiki tadi.  Sorry tak boleh nak cerita detail sebab tak tertanggung sedih & sepanjang hari masih tebayang² tragedi tadi.  Sorry Kiki.. Mama betul² tak sengaja.. Mama sayang semua kucing² Mama tak kira lah notti atau tak.  Korang demam pun Mama susah hati, inikan pulak... :(.  Ya Allah.. Bantulah hambaMu ini untuk buang bayangan Kiki selama²nya...  Dari dulu saya dah warning semua orang yang saya tak nak ada pet.  Bukan sebab tak suka.. sebab saya amat sensitif dengan binatang.  Jadi saya bimbang kalau kehilangan diorang akan ganggu emosi saya... tapi.. akhirnya saya tewas sebab biarkan anak² bela Manja.  Tak sampai hati bila Manja datang ke rumah sambil mengusung baby.. Terpaksa Mama langgar janji... 

Yang paling atas ni lah Kiki.. Paling lincah antara semua.  Habis semua benda dia panjat...

Semasa Lala hilang.. berbulan² anak² kesedihan.  Tadi.. meraung² diorang bila tau Kiki dah takde.  Mama tahan jugak air mata walaupun sebenarnya Mama rasa nak meraung sama² diorang... 

Tiha & Kiki
 Kalau diorang sakit.. Mama akan ikhtiar berubat.  Mama tak bawa ke klinik Haiwan sebab kos rawatan amatlah tinggi untuk 7 ekor kucing ni.  Alhamdulillah masalah fungal yang menelan kos yang tinggi berjaya kami rawat sendiri.  Setiap hari saya atau Tiha akan sapu kawasan yang ada fungal dengan bancuhan apple cider dan air.  Telinga pula disapu minyak masak terpakai.. Alhamdulillah... kami dah berjaya Jimatkan beratus-ratus ringgit.  YAng penting, anak² bulus semua kembali sihat dan ceria!
Contoh fungal... Fungal kucing² masa ni amat teruk.  Tumbuh di hampir semua bahagian sendi

Selepas dirawat.. dah hampir lega ni...

Tompok yang paling teruk kena fungal... hampir kesemua pelipat kaki dan tapak kaki pun ada


Caca pun mengalami fungal teruk... 

Kiki sorang aje yang bebas fungal masa ni..

Kiki.... 
 Kiki ni kesayangan Misha... Tadi masa nampak Kiki menggelupur dia menangis sampai ternganga² tp tak keluar pun suara sebab sedih sangat.  Sepanjang jalan e sekolah Misha meraung² dan tekup mulut... Agaknya dia tak nak saya dengar.  Tapi boleh anmpak dengan ekor mata memang dia melalak sungguh².  Bila Tiha masuk kereta... dia terus meraung... habis satu kereta bersahut² dengan raungan anak² dok panggil Kiki... Mama hanya terdiam... Terlalu sedih untuk menangis!
Manja.. Ibu kepada semua kucing²

Belang yang gemok 



Kiki dan Caca

Semua fungal dah luruh!!  Treatment berjaya... Now bulu Caca dan tumbuh sepenuhnya...

Kaki Tompok paling last recover.. Syukurlah sekarang semua dah bebas fungal
 Walaupun kucing² ni banyak menambahkan kerja.. tapi saya anggap ini adalah satu amanah & tanggungjawab serta terapi untuk kami sekeluarga...
Habis bersepah rumah kalau dgn budak² notti ni


Nampak tak ada makhluk menyorok bila kantoi menyepahkan kain² perca Mama!!!  



Setiap hari.. lapik kaki wajib disusun semula... habis digumpal dan tercampak sana sini... Nak basuh pinggan pun jenuh mengelak diorang sbb depan sinki tu pot tido kucing² rumah ni

Bila Baba potong kain... diorang pun tid atas pola Baba!  Baba hampar kain, dorg landing jugak.  Tiapkali nak potong kain, Baba kena tutup anak² bulu ni dengan tudung saji atau kurung di luar balkoni!

Saya pasti Manja paling sedih kalau dia ada tadi.  Manja ni ibu yang sangat penyanyang...  Sepanjang saya tinggalkan Kiki, semua adik beradik masih menghidu² dan ada di sisi... Nampak seolah² diorang cuba tolong Kiki.  Belang sampai saat saya nak ambik bangkai Kiki, masih lagi menunggu di tepi.  Berkali² Tiha ajak dia naik, tapi Belang tetap tunggu tepi Kiki.  Sampai Tiha nangis² kat tangga cakap Belang tak nak naik... Bila saya clearkan Kiki.. Belang masih takut² nak datang dekat saya.  Saya pun tak pasti sama ada dia salahkan saya atau dia just ketakutan.  Jenuh juga saya panggil dan ikut dia sana sini sebelum berjaya ambik dia.  Biasanya cukuplah saya goyangkan kunci rumah... dia yang akan berlari² ikut.  Saya rasa Belang paling trauma.. malahan percikan darah Kiki pun ada di bulu Belang.  Kasihan Belang... 

0 comments:

Post a Comment