REBUNG MADU

Thursday, January 11, 2018
Sorry la ye kalau lately ni entry mengarut2 aje.  Takde handphone susah sikit nak berpossing kan makanan kan.  ni pon gambar2 yg ada dlm hp rosak tu sblm dia kojojl.  Gambar-gambar terkini ada la jugak sy snap, tp dlm hp Baba la plak.. nak kena upload ke laptop la semua tu... Mmg melecehkan... 

Kali ni nak hare pasal rebung madu.  Sejak try rebung ni, mmg dah tak suka rebung biasa tu.  Tapi mmg takleh lawan le rebung segar dr pokok tu kan.  Rebung madu ni dibeli di pasar. Lupa plak nak tanya Baba berapa harganya.  Dulu sy akan sagat guna food processor.  Dia akan beli byk, nanti sy bekukan separuh.  Rabung ni fav Baba, kalau ada rebung, mkn nasi siang malam pagi petang pon dia nak.  Skrg ni Misha pon dah suka Rebung.  Sakan dia meratah... 

Sekarang saya tak sagat.. hiris aje.  Tebal-tebal pon boleh sbb rebung madu ni takde yg keras, semua rangup elok.  Keje-keje mcm ni mmg suka sangat Tiha buat.  Sy akan basuh, kemudian rendam air & pada masa yg sama saya didihkan air.  Then saya rebus sekejap.  Ni sebab nak hilangkan rasa masam dan bau tak best rebung tu.  Kita nak rasa mcm rebung segar... 

Then sedia dimasak.. Masakan pilihan, surely Masak Lemak Cili Api.  Saya tiru style orang NS.. tak letak bawang dalam kuah.  Cukup sekadar cili api dan kunyit.  Masakkan dengan santan pekat dan serai.  Saya letak daun kunyit untuk bau yg ummpphh... Biasanya saya letak udang.  Tapi kali ni takde stok udang.  Sstgh orang guna ayam juga, tapi suami tak suka letak ayam dalam ni.  Tapi plain macam ni pon sedap sgt...

Jom makan Rebung Masak Lemak Cili Padi... :)



0 comments:

Post a Comment