MEMBASUH TOYS

Wednesday, January 3, 2018
Assalamualaikum.. merundum mood nak update blog dan berfb.  Handphone rosak buat sekian kalinya.  Mungkin dah takde rezeki, berkali-kali rosak tanpa disangka-sangka.  Cumanya kali ni mmg tak cadang beli baru dalam tempoh terdekat.  Banyak lagi benda lain yang perlu didulukan.  Mungkin ada hikmahnya tu.  Sabo je la kan.. Bab-bab berfb atau berblog ni bukan lah soal utama sebenarnya.  Tapi ketiadaan camera and nak buat panggilan tu yg susah.  Takat ni kalau nak buat call, guna FB messenger aje dr pc.  Tapi kdg2 suara tak jelas.. terpekik terlolong mcm orang gila.. Last2 taip ajelah.  Paling bimbang kalau ada hal penting.. Harap-harap takdelah ye.. 

Ini antara koleksi dalam draft yang belum saya share.  Ala.. takdelah apa sgt, just percubaan basuh soft toys guna mesin basuh saya.  Biasanya saya gunakan setting deodorize or sanitize aje sbb bimbang toys ni semua rosak.  Tapi baru-baru ni keadaan toys amatlah parah.  Gara-gara terpelosok lama kat belakang sofa... hitam melegam jadinya!.. 

Saya pakai mesin washer dryer.  Jadi saya set kan basuhan pada wool dan set drying terus..

HAsilnya... Puffy macam brand new!!
Sebelum ni bimbangnya nak basuh guna air & spin dalam mesin sbb bimbang toys kecut dan berkedut-kedut. Tak sangka bila set macam ni, hasilnya memang memuaskan.  Saya rasa setting dryer tu memang membantu sebab kalau basuh towel saya mmg pastikan guna dryer, lembut gebu je jadi semua towel walau tak letak softener.  Tapi kalau kain baju lain-lain biasanya saya guna basuhan aje.  Nak keringkan masih sidai macam biasa.  Untuk basuhan tertentu atau kain-kain yang leceh disidai (baju-baju baby newborn, kain-kain buruk/lap, selimut atau baju-baju yg urgent nak pakai tapi tak berbasuh.. hehehe)..

Oklah.. takde la tips apa sangat pon.  KOt-kotla sesapa yg pakai mesin yang sama mcm saya, boleh lah cuba kaedah ni...

0 comments:

Post a Comment