TEMPAHAN - HILLSIDE APARTMENT

Thursday, January 25, 2018
Wifi rumah asyik hilang-hilang.  Gambar-gambar pon semua tak masuk dalam google photo lagi.. huhuhu.. Baru je rasa excited nak update blog malam ni lepas dah ada handphone semula. Lastly saya decide repair aje hp lama saya ni.  Lagipon warranty dengan Senheng still ada, sayang la plak kan.  Tapi kali ni Senheng tolong bayar RM84 aje utk 1 barang ni.. bateri kena bayar sendiri le sbb bateri takde warranty lama-lama kan.  Oklah.. fair and square lah tu kan.. 

Since takde apanak share.. ni just nak tunjuk tempahan dari jiran dekat rumah untuk anak-anak dia.  Ni kali kedua dia tempah.  Dia tempah bila dia outstation aje.  Jadi saya akan hantar makanan 3x sekali ikut masa yang dia maklumkan.  Dia letak budget RM15 sekepala untuk 4 pax.  Menu dia tak kisah, anak-anaknya makan apa saja.  Seriously kagum gakla anak-anak dia langsung tak memilih.  Kalau anak-anak saya, banyak betul pantang larangnya.. huhuhu.. 

Gambar tak berapa banyak sbb terkejar-kejar masa ni.  Saya ambik gambar ni pon sbb setiapkali hantar , saya akan wassap dia tunjuk makanan yang saya dah hantar.  At least dia tau apa yang anak-anak dia makan kan.  Menu pon saya dah bgtau juga sebelum tu.

Ahad pagi - Set Nasi Lemak +Telur mata.  Bilis tu saya goreng dengan bawang &cilipadi nak bg ummphh sikit...

Portion memang besar.. sy bsukat pakai mangkuk besar.  Bimbang budak-budak tu tak cukup makan.  Saya ni memang takleh jaga bahagian makanan kalau kat kedai tu.. terlajak baik hati... asyik nak bagi lebih.. :P
 Lunch tu saya masak tomyam dan matchingkan dengan telur dadar.  In case ada anak-anak yang tak tahan pedas ke, bleh jugak dia makan telur dadar kan.  Walaupun Maknya kata tak kisah, saya cuba pastikan budak-budak tu boleh makan dengan puas.

Tomyan campir - Udang, ayam, sotong, cauliflower & mushroom.  Tips dr orang siam, Tomyam tak sesuai kita letak byk sayur dan paling dilarang adalah carrot.  Sebab carrot tu akan lari' kan rasa tomyam.  Thats y kalau ke kedai siam, memang takde carrot dlm tomyam.  KAlau yg letak tu, sah2 cook nya bukan orang siam.  Sayur pun jarang2 sgt kita jumpa kecuali cendawan kan... 

Untuk dinner - Aglio Olia.  Plan asal nak letak udang & sotong.  Bukak-bukak freezer, takde la plak.  Aiseh.. nacam mana saya boleh silap.  So saya ganti je la dengan sosej.. Sbenarnya Aglio Olia ni simple aje bahnnya.. tak perlu banyak bahan semua ni.  Tapi saya tambahkan untuk bagi meriah sikit and up kan rasa tu.  

Pagi Isnin - NAsi Goreng Cina.  Ni fav anak-anak.  Jadi saya suggest menu-menu kesukaan anak-anak.  Jadi apa yang kami makan, saya hantar ke rumah jiran tu. Saya assume anak-anak dia pun akan enjoy dengan menu-menu macam ni.


Lunch Nasi Ayam Roasted.. Tapi takde plak gambar, masa letak kat FB ada je.. Takpelah.. tak penting sangat pon kan.. Nasi ayam macam biasa je.. 

Roasted chicken 
 Untuk dinner je dia cakap kalau boleh nak laksa.  Eehh.. for sure la boleh kan.  Laksa ni one of my spcialty and makanan kegemaran dari kecik.  Maklumla orang utara kan.  Mana boleh tinggai Laksa!
Kuah Laksa in the making.  Kuah Laksa saya pekat.. KAlau nak try, boleh datang ke Kina Kitchen Bangsar Utama or tempah je dari saya.. :)

Set Laksa
Alhamdulillah.. berjaya menjalankan amanah yang diberi.  Happy sangat bila dia bagi feedback anak-anak suka sangat dengan semua menu.  Memang itulah kepuasan seorang Tukang Masak kan.. Saya kalau masak macam nak rak, terus hilang penat kalau tengok orang makan sampai habis.  Tak puji pon takpe, janji nampak berselera mengadap makanan tu.  KAlau makan tak habis atau tak menambah.. Gundah gulana rasa.  Tertanya-tanya kalau ada yang kurang. .. hehehe..

Ok.. nak take 5 sambil golek-golek dan berharap boleh terlelap.  Bukan selalu saya ni boleh lelapkan mata dengan senang.. hehehe



0 comments:

Post a Comment