Beef Steak & Gravy

Monday, January 31, 2011
Sirloin steak with salad & mashed potato.
Dah byk kali upload mknn yg ala² camni.. but this time saya cuba apply a few tricks utk improve lagi resepi ni.. This time saya potong daging (bhgn btg pinang / sirloin) 1.5cm & perap dgn black pepper & salt.  Daging tu pula mmg saya beli fresh & terus dimasak.  Time masak saya renjiskan olive oil.  Lepas diangkat dr pan, trus saya bungkus dlm foil.. hasilnyaa.. voilaa!! Daging lembut & x kering.. saya akan cuba lagi di masa akan dtg utk pastikan kemujaraban teknik ni.

Sblm tu saya rebus 4 biji kentang dgn sedikit garam.  Kentang dipotong kecil supaya cepat masak.  Sementara menunggu daging, saya tapis kentang & lenyek.. tuangkan susu segar until kentang lembut & cukup lemak then grind sedikit black pepper.  Teknik ni lebih cun dr teknik yg mula² saya cuba dulu (guna susu tepung).  Tekstur kentang lebih halus & warnanya cantik.. mcm yg KFC tuu.. if nak guna piping bag utk decorate kentang ni pon boleh, as long as kentang tu betul² lembut dgn lebihkan susu semasa melenyek.

Bila steak dah masak, saya cairkan 3 sudu besar butter & 2 sb tepung gandum.  Kacau atas api yg perlahan hingga tidak bergentel & tambah 1 cawan air .  It's important utk guna balik pan bekas steak tadi utk dptkan rasa air daging & warna yg gelap utk gravy.  Tambahkan kiub ayam & black pepper.  Dahh Siapp!! Rasa ala² gravy KFC.. sng kan?  If nak tambah button mushroom pon boleh..

Utk salad plak.. saya masukkan semua sayur yg ada - capsicum, cucumber, butterhead salad & tomato. Since Thousand Island dah habis, so saya campurkan sos cili dgn mayonis.  Actually ni bukan teknik rekaan saya tau.  Mmg ni la caranya nak buat thousand island, cuma saya x letak pickle relish & onion je.  Tapi rasanya hampir sama mcm thousand island biasa.

0 comments:

Post a Comment