Pita Bread Pizza

Monday, January 31, 2011
Pita Bread Pizza.  Taste similar dgn pizza biasa tuu..
Kalau berangan nak buat pizza sendiri (boleh letak bhn sesuka ati).. tapi nak shortcut.. Pita Bread la jawapannya.  Bagi saya rasanya mmg x mengecewakan coz tekstur pita bread almost similar dgn pizza doh biasa tu.  Yg paling bestnya kita bleh pilih apa topping kesukaan & letak sbyk mana yg kita nak!

Utk sauce pizza, bahan yg perlu :

  • Tomato puree  1 can
  • dried oregano
  • dried basil
  • dried thyme
  • black pepper
  • garlic (2 cloves)
  • onion
  • olive oil or minyak utk menumis
Tumiskan bwng & garlic then tambahkan tomato puree dgn bhn² yg lain tu. X perlu garam utk sauce ni coz cheese tu dah masin tau.. dah masak blehla sapu atas pita bread tadi. If u all perasan, sauce dia sama je mcm sauce utk spaghetti, lasagna.. that's y kat kedai pizza ada semua mknn ni. Sauce tu boleh diguna pakai utk semua.

Ngeri x tgk hasil keje anak dara saya? Sauce yg saya masak tu cukup² je dia sapu atas 4 keping pita bread!!

Yg ni special utk saya sendiri.. saya letak white button mushroom, capsicum, chicken mosaic.. 
Saya biasa beli brand ni utk breakfast beef strip, salami..etc coz bleh simpan lama.  If nak gantikan dgn sosej biasa pon boleh.  Potong serong or bulat² & tabur je.
 Dah siap campak bahan² utk topping, taburkan mozarella cheese kat atas & bakar.  Bleh je bakar atas oven toaster biasa if x de microwave or oven.
Saya guna microwave convection, so.. saya set je as grill & bakar utk 10 mins.. ok.. ready!!

0 comments:

Post a Comment