Dapur ku Tak Berasap

Monday, September 12, 2011
Susah sikit nak update blog ku nan satu ni sekarang... dapur di rumah tu jarang sgt berasap.  Kalau masak pun, makanan yg sesimple mungkin.. telur dadar & nasi putih berkuahkan kicap antaranya.  Itupon bukan main siksa nak masak.. Harap² penyakit sensitif dgn bau & loya² ni beransur hilang lah.  Tak larat lah nak makan luar jee...

Last week berkampung di rumah mak mertua plak. Raya baru ni pon saya balik ke Jengka & sambung plak ke Kedah.  Memang tak beraya lagi rumah mertua. Kebetulan washing machine rosak, so alasan yg cukup baik untuk menumpang di rumah mertua sambil mengangkut berbakul² baju.. hehehe.. nasib baik la ada dryer, so takde la rumah mertua meriah dgn baju bergantungan.  Mau 5 round juga lah dryer tu bekerja keras.  Thanks banyak² Mak.. mesin saya dah ok, so Mak takyah bimbang la saya dtg bawak baju lagi ye.. hehehe... Asalnya nak tumpang tido semalaman aje... last² terlajak sampai 3 malam (padahal rumah dekat² je..).  Tak pe la cover balik raya baru² ni..

Hari ni pula berjaya juga saya masak whole leg dalam peti tu (saya reserved masa bulan puasa utk buat ayam percik).. malangnya sampai habis puasa, ayam masih di peti beku.  Ayam tu saya perapkan aje dgn garlic, thyme, lemon, salt & pepper & bakar sekali dgn carrot & onion & potato.  Gravy pula saya gunakan chicken dripping tu & tambah tepung gandum je & masak atas api.. alhamdulillah.. berjaya juga saya siapkan dinner hari ni. 

Tapi lepas makan everybody still macam lapar je.. (3 ketul giant whole leg, 4 biji kentang & sebtg carrot tak cukup utk semua org?). Kasihan pula tengok Ieqa & Tiha dok kunyah tulang ayam. Sejam lepas tu saya offer sugar cracker cicah air milo pula... bukan main sakan semua org makan.. legaa mama...  

Esok masih menjadi teka-teki.. adakah dapur saya akan berasap atau tidak??? 


0 comments:

Post a Comment