Koleksi Raya - Day 1 (Raya ke-2)

Tuesday, September 13, 2011
Asalnya nak bertolak awal pagi.. tapi biasalah.. nak uruskan 2 budak kecik plus nak prepare breakfast lagi.  At last by 11.00 baru keluar dari Jengka.  Dari Bandar Jengka jalan raya agak sibuk, so kami u-turn ke arah uitm & keluar melalui Desa Jaya.  Fuhh.. baru aman sket jalan raya..

Seterusnya kami just follow ke arah Kuala Lipis.  Ini first time saya jejak kaki ke sini.  Journey ambil masa sejam lebih juga sbb agak sukar memotong, banyak kereta.  Takpelah.. boleh nikmati pemandangan kampung sekitar Pahang ni pula.  Sampai di Kuala Lipis, perut mula berkeroncong.  Jenuh berpusing, akhirnya jumpa lah 2 gerai yg beroperasi.  So kami pilih gerai nasi ayam.  Makanannya biasa² je.. tapi terkedu bila husband bagtau time nak bayar, keadaan belakang kedai amatlah kotor.  EEeeii.. kembang tengkok ku.. apa nak buat, dah masuk perut pon.

Kagum juga dengan bandar Lipis yg agak besar (ye la di tgh² hutan rimba yg kami tempuh tadi).  Lepas solat di Masjid Kuala Lipis, kami teruskan perjalanan ke Padang Tungku.. mula² adik yg leading.. then nampak mcm unrealiable je.. hehehe.. we all u-turn & pilih jalan sendiri.  Saya call dia, kita jumpa di Cameron nanti.  So everybody boleh travel ikut jalan pilihan masing² & menyinggah di mana² yg dikehendaki.. hehehe.. (mmg dasar takleh konvoi dgn org ni...)

Dari Padang Tungku, terus ke Felda Sg Koyan.. lama juga ye.. ingatkan dekat aje.  Then cari Pos Betau, masuk ke highway terus ke Cameron Highland.  Jalannya betul² cantik & besar.  Memang pilihan yg bijak sbb  tak banyak kereta sepanjang jalan tadi.  Agak²nya macam mana la keadaan highway LPT & ke utara hari ni ye.. hehehe.. selamatlah kami sekeluarga dari jam & boleh pula bersiar² di Cameron.

Perjalanan menyusur di kaki bukit & hutan rimba.. line telefon pon kejap² ada kejap takde.  Call adik tanya dia dah dkt mana... haaa??? baru nak patah balik ke Sg Koyan... rupanya dia sesat, dah hampir ke Gua Musang.. masak la sepanjang masa di kg nanti kena kutuk sbb sesat sampai Gua Musang.. hahahha.. nasib baik kami tak ikut dia tadi..

Since kami sampai 1 hour lagi awal dari adik (total journey time - 5 hours).  Saya ajak husband & anak² singgah di Bharat Tea Farm.  Agak byk kereta, tapi nampaknya mereka mulai beransur bergerak pulang.  Okaylah kot kalau pekena teh & munchy²... saya biasa minum di Boh sbb environment nya lagi menarik.  Kali ni kita try Bharat plak.

Frust menonggeng tgk teh disaji dlm cawan kaca biasa (ala² kedai mamak).. harganya boleh tahan cekik darah.. at least served la dlm pot yg proper sikit macam kat BOH... really miss suasana BOH Tea Farm.  Saya order scone & sandwich.  Sconenya agak sedap tapi padanlah dgn harganya RM12 utk set ni (2 scones, strawberry jam, cream & butter).

Dah mula kesejukan.. tadi refused nak pakai baju sejuk....

First time Ieqa sampai ke Cameron

Dah  lama spend masa kat Bharat.  We all gerak ke atas lah.  Nanti kalau adik sampai we all jumpa somewhere else.  Bolehlah pusing² sekitar tanah rata & a few resort kat sana.  Di Tanah Rata we all excited tgk ada Starbucks kat deretan kedai tu.  Waaahh... syok ni kalau dapat pekena coffee di malam hari kat sini.  But not today.. mesti sold out coffee Starbucks tu.  Kami naik pula ke Bala's Challet (Challet favourite).. just nak tengok keadaan Bala's dari last time we all menginap di sini.  Malangnya parking full.. Bala's ni kekurangan utamanya takde port parking.  Maklumla lokasinya betul² di lereng bukit.

Kemudian ke Challet idaman husband.. English Smokehouse, bersebelahan dengan padang golf.  Pusing² sekitar & bergambar.  Sempat juga belek rate bilik.. room yg biasa RM400.. no discount at all.  Public holiday ke.. hari biasa ke... mahalnya!!!

Elok je habis sessi bergambar.. adik call bgtau dia dah sampai di Tanah Rata.  So we all ajak dia berjumpa di area padang golf ni.... boleh ajak dia jalan² sekali.. malangnya.. dia termiss simpang la plak.. haiiyaaa... takpe la.. biar kami yg cari dia di Brinchang.  Bandar Brinchang sesak, rupanya ada pasar malam.  Kami ajak adik patah balik ke tanah rata, we all ingat nak bawak budak² ke Strawberry Park & terus ke Masjid utk solat Maghrib.  Tapi dia dah malas nak patah balik.. so we all biarkan dia & family berjalan² sekitar pasar malam sementara kami berpusing² sekitar Cameron.

Strawberry Park... tak boleh ambil gambar sgt sbb dah gelap..

Habis pusing² Strawberry Park, saya telefon semula adik.  Ingatkan dia dah on the way turun.  Rupanya masih di pasar malam.  Change of Plan, we all turun sama².  Lagipun dia tak mahir jalan di sekitar Ipoh nanti.  Jalan dalam bandar Ipoh tu memang complicated sikit... ini tempat biasa orang akan sesat pon.  So.. takpelah.. kali ni kami leading pula.

On the way turun ke Simpang Pulai, jalan memang clear. Sekali sekala aje berselisih dengan kereta or lori.  Kami ajak adik dinner dulu coz bimbang pula kedai² makan byk yg tak buka hari ni.  Saya ingatkan nak bawa dia makan di Restoran Yahya.. malangnya.. tutup.  So we all singgah Mc Donald aje lah.  Boleh tahan lousy service nya.. tapi pejam mata ajelah.  Mungkin mereka kekurangan staff & tak putus² menerima order.

Dah kenyang! Teruskan perjalanan ke Kuala Kangsar. Lagi seorang adikku sedang menunggu di rumah mertuanya.  Malam ni kami bermalam di Kuala Kangsar. Esok bolehlah explore Kuala Kangsar pula.  Walaupun dah terlalu kerap datang sini, tapi masih banyak tempat kami tak habis jelajah.  Pendek kata Kuala Kangsar memang destinasi menarik utk dikunjungi.