Pulut Mangga

Thursday, March 8, 2012
Enak sungguh pulut mangga ni.  Berkali-kali saya makan, still tak puas.  Biasanya saya akan ulang makan sekali aje utk satu² makanan yg saya masak, tapi kali ni berkali² saya ulang makan.  Memang ngam betul lah dengan selera saya.

Simple dan sedap!! 
Sebenarnya saya dah biasa sangat makan pulut durian.  Bezanya pulut digaul dengan santan & ditabur gula.  Mak saya cakap kalau di belah utara pulut ni dimakan dengan sebarang buah yg lembik cthnya pisang, cempedak, etc.. tapi saya langsung tak berminat nak cuba.  Takat makan dengan durian oklah.

Tapi satu hari ni saya meronda ekspo Siam kat KL Sentral (zaman saya kerja dulu²).  Adalah gerai jual makanan dari siam.  Terasa teringin pula nak try pulut mangga.  Sepinggan RM5.  Tapi berbaloi², memang sedap sungguh.  Berbeza dengan pulut durian yg saya biasa makan, pulut mangga siam ni dah siap bergula.  Jadi kuahnya dah cukup lemak, masin manisnya.

Sekejap aje dah nak habis... oohh tidakk!! Habis diet diabetic saya!!!
Kebetulan masa pusing² Bandar Melawati nak beli barang² menjahit, saya nampak lori menjual mangga.  Apalagi.. terus saya serbu.  Saya sambar 5kg terus.. puas ati.. hehehehe.. Saya ni memang alah kalau nampak buah.  Peti ais rumah memang sentiasa ada stok buah utk saya kunyah bila lapar.  Ni menurun perangai ayah yang kaki makan buah jugak.  At least ada 2,3 jenis buah pada satu² masa.

Kalau nak try buat pulut mangga ni senang sesangat.  Saya suka tanak pulut macam tanak nasi tu aje.  Tak perlu rendam².  Sukatan airnya always 1:1.  Kiranya secawan pulut, ditanak dengan secawan air.  Insyaallah.. cantik aje hasil pulutnya.  Nak tanak atas dapur gas pon boleh, tutup periuk pulut & tanak dengan api perlahan.  Tutup api sebaik air kering & biarkan seketika di atas dapur (10 minit ke).  Hasilnya pulut langsung tak berkerak.

Untuk kuahnya pula saya gunakan santan kotak aje.  Kalau sekotak santan, sekotak air jugalah saya tambah (boleh tambah lebih jika mahu kurg lemak).  Kemudian sedikit garam & gula.  Saya tambahkan juga 1 sudu tepung jagung yg dibancuh sedikit air, didihkan.  Tepung tu just utk memekatkan kuah.  Hasilnya santan rasa lebih melekat pada pulut.

Tapi pregnancy kali ni saya takde rasa guilty sgt kalau tak ctrl sugar intake.  In fact Prof Azurah (Gyno saya) pon bebaskan saya dari sugar test.  Hoorraayyy!!! Saya sendiri memang sentiasa pantau dengan glukometer, memang tak pernah ada reading yg lebih dari 6.5 pon!!! tu kalau saya melantak tahap tak ingat punya.  Kalau biasa² reading sugar saya sekitar 4-5 lebih aje... :( .  Prof pon cakap, baby kecik aje.. scan baru² ni baru 2.1kg.  Alahaiii.. ni mesti gara² Mama tak berapa berselera.  Berat Mama pon baru 61kg aje. Cepatlah saya kurus lepas bersalin nanti... :)

1 comments:

{ Kina } at: August 10, 2017 at 7:39 AM said...

Salam... oh.. tanak tu maksudnya masak. Biasa masak nasi, pulut etc saya gelar tanak..

Post a Comment