ROTI CANAI BM K.GEE

Sunday, December 31, 2017


Resepi Roti Canai
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
400ml air mineral
1bj telur gred B
2 sdt garam
2 sdb gula pasir
2 sdb susu pekat
30g marjerin pelangi (cairkn)
1 peket tpg gandum GPS
(729g).
* Satukn semua bhn2 ke dlm pan BM kecuali tepung. Kacau2kn dgn spatula hingga sebati. Baru masukkn tpg.
Uli gn option 8 DOUGH, uli 1x je.
Lps uli rehatkn 15mnt. Tutup doh tu.
Bulat2kn doh(sy timbang 60g/pcs)
Kemudian sapukn marjerin pd dasar satu bekas.
Salutkn doh td kesemuanya  dgn marjerin dn Susun dlm bekas td.
Tutup bekas tu. Perap doh. Elok buat awal mlm esok pg dh bleh menebar.

Doh agak lembik, tapi jangan panik ye.  Masa ni saya tambah jugak dlm 2sb tepung sbb bimbang doh tak boleh dibentuk nanti.
 Dah siap uli, saya biarkan dalam BM.  Saya pegi makan n mengemas meja, basuh pinggan etc.. dlm 40mins jugakla.  Alangkah happynya bila keluarkan tgk doh elastik aje...

Saya timbang doh 60gm dan bulatkan dengan bantuan marjerin.  Doh best sangat, senang diurus.  Cuma saya buat kesilapan yang besar, tak letak marjerin banyak2 doh melekat-lekat keesokan paginya.. huuhu...  Saya simpan doh dalam peti ais sbb bimbang jugak doh ni masam kalau lama-lama kat luar.  Saya menebar pon dah lewat, dalam pukul 10 pagi.  Lagipun ada telur dalam doh ni, tu yang bimbang.  Biasanya ramai yang simpan doh dalam minyak dan diperap pada suhu bilik aje...


Semua excited nak tgk Mama tebar roti
 Saya pernah belajar menebar masa kerja di Senai Airport (tahun 2002).  Tapi masa belajar tu takla pro mana, tebar untuk makan sendiri aje.  Mula-mula saya praktis dengan kain lap je dulu, then baru guna doh.  Frankly.. biasanya roti tebaran saya jaranglah kembang elok.. hehehe... Cuma tau yang basic aje.  benda-benda macam ni kena banyak praktis. 
Untuk menebar, kena renjiskan minyak.  sediakan bekas minyak kat tepi.  Leperkan doh dengan tapak tangan.. tenyeh-tenyeh aje.. Kemudian angkat doh dengan pegang bahagian tepi, cuba hamparkan dia dan pada masa yang sama, kita gerakkan tangan supaya kita menebar sambil memusingkan doh.  


Bila dah koyak, saya akan tarik guna manual.  Kalau diteruskan jugak, alamatnya jadi rupa kain burulah roti canai tu nanti.  Saya takde talam, jadi saya tarik atas silicone mat ni aje... Tarik senipis yang boleh.  

entah betul ke tidka cara saya bentukkan ni.  seingat saya penebar roti ada cara lebih mudah.  Tapi saya memang tak pandai, dah banyak kali saya cuba cara tu.  Yang ni saya gulung aje doh ala roti canai nenek-nenek kita dulu...

Leperkan, masak atas api.  renjis sedikit minyak.. 

Yang ni untuk dibeku.  Habis 10 biji roti dimakan anak-anak.  Walaupun roti canai saya ni tak gebu sangat (hasil crispy sbb doh tak cukup nipis) tapi anak-anak tetap suka... Mujurlah kann...
Alhamdulillah.. tertunai juga impian saya nak buat roti canai sendiri lepas sekian lama bertangguh-tangguh.  Memang prosesnya rumit, tapi sekali sekala apa salahnya.  Lepas ni taktau la berapa kurun saya nak mencanai lagi.. hehehe..




1 comments:

{ almthalia } at: January 3, 2018 at 2:53 AM said...


شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر

Post a Comment