BISKUT CORNFLAKES MADU & KEK BIRTHDAY

Friday, September 18, 2015

 Ini biskut favourite Tiha... Biasanya tiapkali raya, Adik memang akan buat.  This year pun sama... Kali ni Tiha jadi Asst dapur dia.  Budak² yg lain ramai, tapi semua tak cukup kental macam Tiha.  Buat half way, tup..tup dah lesap.  Bab buat kerja dapur, memang Tiha rajin.  Ieqa pun jenis cepat boring kalau saya mtk tolong kat dapur.  Tapi kalau mengemas, haa... memang dia terror.  Jadi Mama dah makin pandai manipulasi kerajinan diorang tu... hahahah... Kalau nak masak, Mama akan tanya Tiha.. "nak tak buat biskut?".  Kalau dia kata nak... haaa... Mama pun laju je membancuh adunan.  Sebab Mama boleh tinggalkan adunan tu utk dia settlekan.. hehehe.  

Dah siap pulak... Mama announce.. "sapa nak biskut, tolong kemas rumah..." .. Berlari² Si Ieqa menyelesaikan tugasan.  Budak ni kalau tak suruh pun takpe, sebab memang dia suka mengemas.  Tapi bila dengar habuan biskut, makin laju la keje tu siap! Dari menyusun barang, lap & sapu!  Makin advance skill Ieqa ni mengemas.  Mama dah tak perlu guide, memang dah lulus piawaian Mama.  Misha pun nampaknya dah makin kurang menyepah sebab ada tukang marah.  Misha pula belum tahu apa tugas yang dia suka.  Harap² dia minat mejahit pula!!  

Resepi biskut ni saya ambil dari sini

Bahan-Bahan:
5 cawan Cornflakes
1/4 cawan madu
1/4 cawan mentega
1 1/2 sudu besar gula kastor
ceri atau taburan manik, untuk hiasan
paper cup, secukupnya

Cara Penyediaan:
Cairkan mentega di dalam periuk atas api yang kecil kemudian masukkan madu dan gula, kacau sebati.
Dalam mangkuk, ramas kasar cornflakes supaya senang dimasukkan ke dalam acuan kuih.
Tuangkan campuran butter yang dicairkan ke dalam mangkuk cornflakes, kacau sehingga conflakes disaluti dengan sempurna.
Sudukan ke dalam paper cup, hiaskan dengan ceri atau taburan manik.
Bakar selama 10-15 minit, dalam suhu 150 darjah celcius.
Hasil tangan Tiha.. Mama datang untuk ngap aje... :P

Biskut ni memang sedap dan mudah sangat nak dibuat... 
 Ini antara cookies yang saya pack utk birthday Tiha.  Asalnya nak buat utk makan² since banyak sangat stok cornflakes.  Last² kami packs untuk diletak dalam goodie bag.

Bawah ni pula kenangan menyediakan spongecake.  Saya katakan kenangan sebab lepas ni mungkin tak buat dah kot sebab Suami saya memang tak suka spongecake rupanya.  Anak² pun nampak tak minat sangat nak makan.  Mama ajelah dok kerat makan sepotong demi sepotong.  Takpelah... janji Mama dapat belajar satu lagi resepi kek.
Sedang bakar.  Masa ni nervous sangat sebab bimbang tak menjadi.  Saya banyak terbaca komen kat sana-sini, kek span ni kalau tak kena gaya, memang bantat.  Seram jugak saya kalau kek ni tak menjadi...

Haa.. dah siap!  Alhamdulillah.. nampak gebu & lembut... Tapi belum cukup perfect.. Terjadi rekahan masa membakar.  Naik pun tak cukup sempurna, mujurlah masih lembut, tak bantat... hehehe... 
 Ni pula masa mendeco kek... First time saya guna cake cutter yang bertali halus tu.  First time juga saya berani potong kek 3 bahagian!  Ohh.. mudah aje rupanya guna cutter tu... Tak rugi saya beli...
Inilah rupa cake cutter yang saya guna (sumber - Google)

Opps... rongak sikit rupa potongan kek... Gara² tangan saya terslip dan cutter tu terjatuh dr tebing kaunter... First time guna kan... melalut lah sikit... hehehe... Kek tu saya basahkan dengan bancuhan lemon, sapukan dengan strawberry filling & picitkan whipping cream...

Nak tau cara pembuatan kek ni... boleh masuk blog Madiha ye.. 

 Dah siap menyadur spongecake... saya prepare kek choc moist pula... Yang ni mudah aje..
Dah siap... Ada tukang 'bersihkan' bekas.  siap lagi kalau tak si hantu benda manis & coklat ni!  

Jenuh Adiknya tunggu turn... memang lupa dunia Ieqa ni asyik menjilat sisa bancuhan kek tu.  Last² Misha korek yang dalam periuk itu aje...

Ready nak dikukus... 
Rupa² kek yang dah siap.  Memang simple sangat sbb takde masa nak hias.  Salah² deco, mau jahanam rupa bentuk kek tu nanti... heheheh...
Tulisan tu saya guna whipped cream dari spongecake tu aje..

Whipped cream ni terlalu lembut, susah betul nak dapat bentuk.  Dahla nozzle saya ada a few jenis aje.. tu yang saya main hentam lah labu.. janji siap... !!  heheheh...memang senget benget & besar kecik la segala bentuk yang ada atas kek tu.  Sorry lah Tiha.. takat ni aje yang Mama mampu buat...

P/s : Edible Image atas kek ni dah bertahun² saya simpan dalam freezer.  Saya beli kat Bagus.. agak mahal harganya... Sekeping yang besar dalam belasan ringgit juga (yang saya guna ni saiz kecil, memang dah jual 3 pcs sekali). Baru² ni Tiha ternampak, terus dia mintak Mama letak.  Haaa... senang keje Mama! 



0 comments:

Post a Comment