DONUT TANPA ULI

Monday, June 27, 2016
Sebelum ada BM dulu excited jugalah saya kalau tengok resepi tanpa uli ni. Tapi bila dah ada Bm tak kisahlah resepi nak kene uli ke apa ke... sebab yang perlu uli, kita campak aje dalam BM.  Tapi saya sedang praktis buat kuih² yang simple untk Kina Kitcheni saya tu.  Tengok yang mana bersesuaian untuk jadi menu di kedai.  Maka saya cuba donut tanpa uli ni.  Ada 2 resepi saya cuba.  Yang satu dohnya terlalu lembik until saya tak boleh handle.  Yisnya pun bagi saya amat banyak.  Walaupun rasanya gebu tapi hasilnya amat berminyak.  Jadi saya kembali kepada resepi ini (ini kali kedua saya buat resepi yang sama).  Cuma yang saya pelik sedikit, dohnya agak keras sedangkan tuan empunya resepi cakap dohnya lembik.  Dua kali saya try, kedua²nya tetap keras.  Tapi rasa donut ni memang lembut dan sedap.  Recommended kalau nak cuba buat.

Resepinya dari sini  :

DONUT GEBU TANPA ULI
Bahan
1 paket yis kering
2 sudu susu pekat
1 cawan air suam
2 sudu gula

- campurkan bahan ni dan biarkan kembang

4 cawan tepung gandum
2 sudu marjerin
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam

-ramaskan bahan2 ni hingga jai macam serbuk roti.
-Kemudian campurkan yis tadi dah gaul rata.
-Biarkan selama 1 jam. Pastikan bekas ditutup ye
-Adunan memang lembik tau tapi uolls jangan risau ye.. Jangan memandai tambah tepung tau hahahahaha
-Lepas satu jam tumbuk2 doh tadi tuk keluarkan angin. kemudian ambil sikit untuk dicanai dan terap.. Masa ni ambil la skit tepung untuk terap acuan
-Biarkan selama 30 minit.. Lepas tu boleh goreng.


Kalau nak dapat donut yang super montel... bulat²kan macam ni.. Rehatkan sampai naik & tebuk lubang dengan jari sebelum masuk dalam kuali.  Haa.. mongel lah jadinya rupa donut korang tu...

Terlupa nak snap gambar kejadian donut yang siap.. Ni aje yang saya sempat snap... Saya buat donut gula dan donut coklat aje...

Untuk Baba & Mama, wajiblah ada pau Malaysia ni kalau mendonut... hehehe...
Donutnya memang lembut.  Kalau ada sisa donut, simpan aje dalam peti & esok goreng semula.  Jangan biar kat luar ye nanti keras.  Kalau yang dah tergaul gula saya akan bilas sikit dengan air & nanti saya goreng semula.  Bimbang pula nanti hangus kalau tak dibilas gulanya tu...

Okay.. banyak dah cerita masakan kan... Nanti² akan banyak kisah jahitan pulak la kot... Tengok keadaan ye.  So far saya takde snap lagi gambar² baju yang siap.  kalau ada patung kan senang.. boleh pakaikan dekat doll aje.  Malas betul saya nak jadi model baju sendiri.  Kita tunggu dan lihat ajelah ye...



0 comments:

Post a Comment