BIRTHDAY TIHA

Thursday, September 8, 2016
Banyak betul entry lama yang nak kena update kat sini... So saya campur² kan ajela entry lama & entry baru berselang seli.  Kalau tak asyik mengadap kisah basi aje.  Memang takde mood rasanya nak update.. hehehe... 

Sekarang ni saya masih bermasalah nak ambil gambar² dr Wassap... Banyak gambar² dr hp Suami saya transfer guna wassap aje.. tapi bila bukak Google blog ni memang langsung lah tak keluar.  Tensen betullah Saya.  

Saja nak tempek gambar Brownie yang saya jual kat Kina Kitchen.. Sambutannya gitu² aje... Tapi silap saya jugak, walaupon rasanya lazat berkrim (ececeh..), tapi rupanya tu tak seberapa kan.  Since takde bahan utk topping, saya guna aje strawberry compound baki Biskut Raya as topping atas tu.  Agaknya customer terkedu tengok deko pelik cenggitu kot...Tu yang tak laku... hehehehe...

Tiha dengan Award terkini... Biasa Mama jarang letak kat sini kalau dia menang apa².  Ye la.. dia ni memang suka keje² Artwork, jadi memang kerap jugaklah dia bwak balik hadiah.  Tapi kali ni hadiahnya tu special sikit.  Tiha memang naib Johan untuk pertandingan Chef Cilik di sekolahnya... Hahahhaa.. Tu yang Mama nak tergelak sakan.  Masa pertandingan ni Saya memang langsung tak ambik pot sbb tengah huru-hara dengan Kina Kitchen.  Pertandingannya dah lama sangat pun. sebelum Raya hari tu kot.  Rupanya pemenang diumum masa sambutan Kemerdekaan baru² ni.  At least Ieqa takleh berlagak sangat walaupun dia dapat 2 hadiah (pertandingan mewarna).  Satu Johan & satu lagi Naib Johan.  Harap² kedua²nya makin bersemangat bila dapat kemenangan macam ni...   
 Minggu ni juga saya ada beberapa projek menjahit yang 'terpaksa' dilangsaikan.  Terpaksa sebab dah lama terperap!  Lately ni saya baru berpeluang curi² menjahit semula.  Sebelum ni every weekend memang mesin jahit tu masih digunakan.  Tapi lebih kepada repair pakaian yang koyak atau rosak aje.  Memang tak sempat nak menjahit sepenuhnya.  Alhamdulillah minggu ni dah siap 2 projek yang tergendala sekian lama...
Box pleated dress untuk anak saudara... Harap² boleh muat dipakai oleh Baby Fera.  Badan atas tu sebenarnya dah potong & jahit untuk Shumaila... Tapi disebabkan Ila membesar sebagai Johan sepanjang Ramadhan tu... Bila penghujung Ramadhan... baju ni jadi tergantung kat dada!  Aduhhh... gerenti tak muat untuk raya nanti.  Masa tu tak buat lagi skirtnya.  Jadi we all jahit baju lain kat Ila & bhgn bodice ni we all offer kat Baby Fera.  Bimbang jugak tak berapa ngam dgn dia nanti ni.  
 Dalam tak menjahit... koleksi kain makin bertambah.  Kain yang banyak & tebal tu kain t-shirt yang saya borong dari Zaza.  Ada pelbagai jenis tu.. Totone, Gildan, Lobon & Mixed cotton.  Semua saya beli serba sekilo sebab nak test materialnya.  Waahh.. memang bestlah kain² beli kat Zaza ni.  Kalau u all nak riki² boleh cari FB Zazaria cellection ye... Senang membeli dengan Zaza ni.  Cuma skrg postage dia ambik masa sikit sebab Zaza ni baru aje dapat baby.
Abaikan susun atur kain yang tunggang langgang tu.  Mama mintak tolong Baba susun sebab mmg tugasan Baba bab menyusun atur ni tapi entah kenapa kali ni Baba main humban aje... Adehh... Stress Mama menengoknya ni... (P/s : Saya suka susun kain semua sekali macam ni supaya saya tak lupa kain apa yang ada dlm stok & senang juga saya nak mix and match sesama kain ni)... Konsep saya first in first out.. tapi kalau kain yang dah lama takde gengnya.. saya pun boronglah kain baru utk matchkan diorang... heheheh...
 
Tadi juga sempat siapkan tudung sekolah Tiha... Saya beli kain lycra dari Nagoya RM12/m.  Cuma awning ni macam kurg kemas.  Masih banyak yang perlu diperbaiki ni... Sisa kain masih banyak.. rasanya lepas lagi untuk 2 helai tudung tu.  Polanya saya mintak Baba tekap dr tudung sekolahnya yang lama.. jadi menang senang keje.  Tudung simple macam ni memang senang dan cepat nak jahit sebenarnya.  Tak caya ce try... hehehe...
 Oh ye.. siang tadi kami lunch di luar aje sebab nak bawa Tiha celebrate Birthday dia.  Since kami nak beli hadiah kat area Chow Kit, maka kami lunch dekat Rosdet Tomyam aje.  Lepas tu terus cari hadiah Tiha.  Kami belikan Roller Blade sebab dah serik dengan basikal!...  Jadi lepas ni kalau ke tasik ke, senang sikit nak bawak kan?  Bijak tak Baba & Mama?  Jadi basikal tu dorang main kat area Apartment ajelah... Kalau tak bukan main azab kami nak usung basikal 2 beradik tu ke tasik.. hehehe... Oh ye harga Roller Blade siap dengan set topi & padding RM90.00.  Ok tak harga tu?  Kami beli kat area Chow Kit sebab area tu Syurga untuk cari toys.  Banyak sangat kedai borong toys... Mama dengan Baba pon boleh naik sawan menengoknya.
Baru bangun tido... Budak ni tengah fasa bertopi... Tak kisahlah topi apa pun.. tapi memang kena make sure ada!
 Lepas beli Roller Blade, kami ke Sunway Putra Mall.  At first nak ajak makan kek kat SR tapi jam 6.00 lebih... Alamak dah takde offer free drink utk 1 slice cake tu.  Rasa tak berbaloilah plak sebab kami pon dah agak muak dengan kek SR (mana taknya tiapkali Birthday, memang inilah port makan kek...).  So kami tukar plan....


 Saya bisik kat Tiha.. "Ok tak kalau Birthday kali ni kita tukar?  Kita makan aiskrim pulak instead of cakes??"  Trus melompat suka si Tiha tu.. diikuti dengan minion² yang lain juga.. heheheh... Kalau nak tau... dah lama diorang ni jeling² ke stall aiskrim bila ke mall.  Tapi Mama buat² tak faham.. almaklumlah harganya tu kan.  Kali ni sempena Birthday kami bawak diorang try Baskin Robbin buat PERTAMA kalinya...
 Mama dan boleh plan... Ila & Ieqa share berdua sebab taste dorang sama... COKLAT!!!



Tiha & Misha pula pastilah kena share berdua juga sebab kedua²nya TAK SUKA COKLAT and gilakan berries





Kalau perasan dalam semua gambar, Si Tiha ni mengadap Aiskrim sampai tak sedar dunia... 
 Walaupun begitu... Juara makan aiskrim.. jatuh kepada.....
MISS SHUMAILAAA!!!

 Ila makan aiskrim semua orang & habiskan askrim semua orang!  Sampaikan yang last tu kami ingatkan dia dah surrender... Baba dah bergerak keluar ... Dia masih tekun mengadap waffle yang terakhir tu!!! Orang lain dah lama surrender masa ni tau.. terpaksa la Baba patah balik & kami menunggu dia makan dengan penuh nikmatnya.  Bayangkan Double Junior Waffle Tiha & Ieqa dia yg habiskan.  Nasib baik Triple JuniorWaffle Baba & Mama Kak Tiha mintak habiskan, kalau tak mungkin Ila akan mintak juga!!!
Budak notti yg kuat makan... hehehe
Itu aje aktiviti kami sepanjang hari tadi.  Tiha pun cuti sempena UPSR... Ieqa pun saya pontengkan juga.  Plus hari ni dia kena alergik yang agak teruk.  So bagi dia rest ajela...


0 comments:

Post a Comment