JAHIT MENJAHIT - SOFT AWNING BERTULANG AGAIN

Tuesday, September 27, 2016
Jahit menjahit masih lagi berjalan macam biasa.  Di hari² yang produktif, berhelai² pakaian yang berjaya di alter, dijahit, dipotong atau sebagainya.  Biasanya setiap minggu saya akan pastikan mesin jahit tak terperuk sorang².  Ada toy kena la layan selalu kan.  Dia merajuk kang barulah nak haru.  Baru² ni saya siapkan 4 helai tudung sekolah Tiha (beli kain lycra 2 meter dapatlah banyak ni).  Tudung saya pun ada yang ditukar awning.  Tapi dalam rasa dah terror tu, masih ada lagi mistakes yang saya buat.  Almaklumlah kalau rasa dah terror, mana nak refer tutorial kan.. Bila siap hasilnya tak macam sebelum ni.. mula la tak puashati.  Jadi kali ni saya nak letak gambar tutorial cara jahit tudung soft awning dari Kak Norina.  Saya suka sangat tengok hasil jahitan Kak Norina Hj Kanafi ni.  Kemas sangat.  Kalau nak beli soft awning bolehlah cari FB kak Norina ye.  

Lepas settle tudung Tiha, saya jahitkan 2 helai palazzo untuk anak saudara... Mula nak jahit juga skirt 1/4 circle & sehelai blouse.  Tapi apakan daya, polanya takde.  Biasalah kalau menunggu Baba siapkan pola... boleh demam Mama... :P

Dah siap jahit... Happy sangat dengan hasil palazzo warna ungu tu.  Yang warna hitam tu saya agak stress sikit sebab kainnya jenis bergulung.  Rasa serik jugaklah nak beli kain jenis knitt cotton yang nipis ni.  Yang kain purple tu saya beli melalui FB Zazaria Celection.  Malangnya Izz tak boleh pun pakai seluar yang purple tu sebab ketat!  Haaa.. bertambahlah koleksi palazzo si Tiha.  Walaupun ukurannya sama, kain knit cotton tu lebih stretchy..  Nasib baiklah saya tak jaitkan blouse & skirt untuk Izz lagi.  Kalau tak naya aje tak boleh pakai... heheheh.... 
Ini pula tugasan menukar awning tudung.  Tudung ni Adik yang sedekah.  Saya mintak dr family group kalau sapa² dah tak nak tudung or jeans, pass la kat saya.. hehehe... Nanti pandai² lah saya recycle benda² tu semua.  Faham²lah perangai saya ni kan... suka sangat recycle barang... kikiki...
Haa.. dah gunting awning dan lapik dagu.  Tudung ni asalnya 1 warna aje... Saya kurang berkenan.  Jadi saya korek² koleksi kain t-shirt & nak test buat awning.  Kalau u all nak tau, saya dah buat satu kesilapan kat sini... Tapi material tshirt dari Zaza ni (kain mixed cotton) MEMANG SESUAI dijadikan material untuk soft awning!  Elok terletak.... 

Nampak cantik terletak ajekan??  Tapiii... saya tak puashati betul.. Kalau perasan, tulangnya tak tersorok kat dalam kan?  Haaa... Jenuh saya fikir kat mana lah silapnya jahitan tu exposed macam tu.  Rupa²nya.. saya tersilap sebab dah gunting dulu kain tu sebelum dijahit!  Bila nak cantum, saya samakan bahagian belakangnya, tu yang terkeluar ke depan.  Walaupun taklah cacat sangat, tapi saya memang geram sangat bila hasil kerja kurang menjadi gara² malas refer tutorial tu... Eeeiiii...

Apapun pakai soft awning & berlapik dagu ni tersangatlah selesa... 
Okaylah.. saya nak tempek tutorial dari Kak Norina tu kat bawah ni ye.  Supaya saya tak tersilap lagi.  Saya tak share link aje bimbang kadang² susah nak access ke FB or bimbang link tu hilang ke nanti² kan.  Semoga Kak Na dapat banyak pahala dari perkongsian ni.

Lipat dua kain double cotton dan jahit dari tengah ke kiri dan ke kanan utk mengelakkan awning senget (potong kain berbentuk segiempat sama bersaiz 16"x10" ye).  

Buka lipatan kain dan tindih dari bahagian dalam juga

Gosok bahagian yg dijahit tadi (kalau nak kemas eloklah gosok, saya ehem..ehemm aje.. hehehe)... 

Hasil setelah digosok

Bila awning dilipat dua semula kita akan nampak satu garisan jahitan dari bahagian bawah awning


Potong double cotton dgn menggunakan pola awning (untuk dapatkan pola, saya tetas awning tudung yang dah tak nak tu aje.. pilihlah saiz awning mana yg ngam dengan muka kita).  Yang biasa saya buat 15"x9"
 Haaa.. mudahkan?  Soft awning ni plak boleh dibasuh sesuka hati.  Tak macam awning jenis keras tu.  Kalau lama² kemain huduh rupanya... Kesemua tudung jenis awning keras dah berjaya saya convert ke soft awning.  Senang sikit nak jaga.  Rupanya pun lebih kemas... Selamat mecuba ye semua! Oh ye... kat bawah ni hasil jahitan soft awning dari Kak Norina tadi tu ye.  Bukan saya jahit tau... Saya ni jahit lurus pun tak berapa nak lepas lagi.. hahahaha...


0 comments:

Post a Comment