BISKUT AISKRIM RANGUP

Tuesday, October 18, 2016
Sorry.. Rupanya termiss lagi satu jenis resepi biskut raya kami hari tu... Saja je pilih biskut ni sebab diorang sibuk sangat nak makan biskut aiskrim.  Pastu kononnya fun sikit sebab semua orang boleh contribute.  Ila pun join sekaki tau... heheheh.. ;P

Biskut yang dah dibakar... 

Tiha terap & bakar, Ieqa celup coklat & Misha tabur manik. Ila??? 
Oh ye... ada satu tip berguna semasa buat biskut ni.  Mulanya kami biarkan atas redai untuk coklat tu kering... jenuh ditunggu, coklat tak juga beku.  Maklumlah cuaca kita ni kan.  So.. Saya try letak dalam peti ais sekejap... 5 minit lepas tu... tada!!! Settle.. jadi bila siap aje sepiring, terus masuk peti... siap lagi sepiring, keluarkan yang tadi tu, masukkan pula yg baru.  Mudah sangat kan!!
Oooo... Ila jadi QC.. yang mana tak lepas, masuk perut dia... hehehe....


Mula² skema sikit... celup coklat & tabur manik. banyaklah yang bersepah... After that Tiha come out with better idea.. Lepas celup coklat, celup pulak dalam manik² tu... Hek eleh... kan senang & tak messy... hehehe... Kalau perasan ada 2 flavour yakni strawberry & coklat sebab 2 budak suka strawberry dan yang 2 lagi pula hantu coklat.  

Meh kita tengok resepinya dari FB ni ye :

Bahan-Bahan;

Resepi biskut ais krim sedap rangup

- 1 Buku Buttercup (250g)
- 1 Cawan Gula Kastor
- 1 Cawan Tepung Naik Sendiri
- 3 Cawan Tepung Gandum
- 1 Cawan Tepung Jagung
- 1/2 Sudu Teh Baking Powder
- 1 Sudu Teh Esen Vanilla
- 1 Biji Telur
- Coklat Compound / Masakan
- Coklat / Rainbow Rice

Resepi biskut ais krim sedap rangup

Cara-Cara;
Resepi biskut ais krim sedap rangup
1. Pukul buttercup dan gula kastor hingga kembang. Tapi tak lah sekembang kita nak buat kek tu tau, separa kembang je la kot ;)
2. Masukkan telur dan esen vanilla, pukul lagi hingga kembang dan sebati.


2. Masukkan telur dan esen vanilla, pukul lagi hingga kembang dan sebati.

3. Masukkan semua tepung dan baking powder. Pukul lagi hingga sebati. Pukul dengan perlahan. Tinggalkan sedikit tepung gandum untuk masukkan last sekali sambil uli dengan tangan, supaya kita boleh kurangkan bila adunan dah jadi doh.


4. Pastikan ianya menjadi doh bila kita genggam, kalau lembik, masukkan lagi tepung gandum sedikit demi sedikit dan uli lagi sehingga jadi doh yang tidak melekat ditangan.

5. Leperkankan doh menggunakan roller dan tekap menggunakan acuan berbentuk ais krim.

6. Susunkan dalam loyang dan bakar pada suhu 180 selama 10-15 minit.

7. Coklat compound atau coklat masakan dicairkan secara double boiler.

8. Celupkan coklat dibahagian atas biskut sahaja supaya cepat kering.

9. Taburkan coklat rice atau rainbow rice diatasnya sewaktu coklat masih cair.

10. Pastikan coklat betul-betul kering sebelum dimasukkan kedalam telap.





2 comments:

{ adda syuhada } at: October 19, 2016 at 10:16 AM said...

sedap...keci2 dah pandai buat biskut...

{ Kina } at: October 19, 2016 at 1:00 PM said...

Macam ni lah Auntie kalau ggurl semua.. Jenuh Mama nak agihkan tugasan tu.. Hehe..

Post a Comment