SUP ALA THAI & AYAM MASAK BALI

Monday, October 17, 2016
Sup Ala Thai ni dah lama buat.  Nak habiskan stok daging korban.  Masa ni Adik dari Kuantan pun ada datang ke rumah.  Jadi bila teringatkan tulang lembu dalam freezer tu kami takkan termakan, maka terjadilah sup ala thai ni.  Not bad rasanya.  Nampak semua orang enjoy makan.  Sebelum tu saya just nak share resepi Ayam Masak Bali.  Resepi ala² Ayam Masak merah juga cuma ada perbezaan sikit aje. 

Ayam Masak Bali... Warnanya kurang gelap, kurang kicap agaknya... Boleh refer resepi di sini
Saya copypaste sikit kat sini ye.. Kalau nak step by step, pergi dekat link resepi atas ni... 

Ok,disebabkan uolls xpnh rasa original nyer,sila ikut resepi ni sebiji2 ya..jgn tanya kenapa byk tu ok..ikut je..jgn degil..hihi..jgn risau..In Sha Allah jadi..sukatan utk seekor ayam..

1)Blend Cili kering segenggam..Bawang besar yg merah ya 6biji (byk bwg br sedap),bwg putih satu labu,halia sikittt je,hujung jari kelingking n belacan besar stgh ibu jari
2) Serai dititik-8btg (ni yg kurus ya..klau serai yg gemuk2 tu cukup 5btg)
3)Daun kari 6tangkai-cuci n tos
4)Kicap tamin (renjis smp dpt warna mcm pic sy atas tu)
5) Gula 3sudu besar (jgn risau manis,sbb nti rasanye akn balance)
6) garam dua camca kecil

Ini pula resepi Sup ala Thai..

Nampak kurang berseri sebab dah banyak kali panaskan... Bahan² hiasan kat atas pun takde... kosong aje nampaknya ye.  Tapi resepi ni boleh tahan menyelerakan...

Saya copy image dari link FB ni ye...









Settle dah update 2 resepi dalam blog & delete dari koleksi FB... hehehe.... Kalau masukkan dalam blog senang sikit nak search bila nak masak.  Kalau dalam list saved FB tu.. Mak Aii... azab betul nak mencari sebab semua benda pun saya save dalam tu.  Jadi mana² resepi yang saya dah try, saya masukkan dalam blog & delete.  Fuhhh.. lega!!!





0 comments:

Post a Comment