DONUT LEMBUT

Thursday, October 20, 2016
Banyak sangat koleksi resepi donut dalam list FB saya tu.  Tiapkali orang pos, memang nampak gebu aje.  Tak tau mana satu yang best.  Jadi saya simpan, kalau rajin saya try satu² resepi tu.  Bila dah banyak sangat resepi saya try, saya sendiri jadi confuse.. yang mana paling sedap agaknya ekk?? So far boleh kata semuanya lembut & sedap.  Yang saya try ni pun boleh tahan gebu, tekstur ala² Big Apple.  Cuma saya masih failed nak hasilkan 'ring' pada donut tu.  Pernah sekali saya buat, ada ring nya tu tapi taktiknya, saya cetekkan minyak... hehehe.. Sebelum saya share resepi donut... Saya tepek dulu Puding Karamel tanpa telur.  Boleh tahan sedap, cuma saya prefer karamel kat atasnya tu banyak sikit & tekstur pudingnya lebih lembut.  Next time saya nak buat lagi & rombak sedikit resepinya tu.  

Puding karamel tanpa telur... senang sangat sebab just didihkan atas api & sejukkan aje... 
 Okay.. berbalik pada donut tadi.  Resepi saya ambil dari FB :

RESEPI DONAT GEBU by- Hanan Syam

Bahan:
A) 500g Tepung Roti@ Tepung gandum
60g Gula
10g Yis
2 S.besar susu tepung
5g Improver+softenr
1 s.k Baking powder
5g Garam
220-250g Air sejuk
Vanila

B) 65g Majerin

Cara2 nya :
1 - Campurkn semua bahan A dlm ke dalam mixer..
2- Masukkn air sikit2 sambil uli, jangan buh semua ya air..kene tgk keadaan..sbb kita xnk adunan lembik..sebab klu adunan lembik nanti masa menggoreng donat tenggelam dlm minyak..
3 - uli hingga berketul atau mksdnya sebati smua,lepas tu masukkan majerin..
4 - uli hingga adunan menjadi licin mcm dlm gambar..
5 - Klu blh uli hingga kita blh tarik nipis dlm gambr lagi bagus..lagi lembut lah donat kita tuuu..

 Not bad juga resepi ni... antara resepi donut yang paling menjadi... bancuhan ni saya pecahkan pada 3 bahagian.. agaknya sebab mengembang dengan jayanya, tu yg banyak dapat.  Malam mula² kami sadur dengan gula aje.. Breakfast esoknya pula....
Sadur dengan coklat pula... Yang saya, tambah pula dengan taburan Almond... Aduh.. Nikmatnya... Tugas mencairkan coklat & menyadur saya serahkan pada Chef Cilik aje.. 

Yang ni donut Tiha... Dia picit white chocolate aje & tabur cornflakes serta manik gula tu.  Masa ni dia belum siap tabur lagi...
Alhamdulillah... bertemu lagi dengan satu lagi resepi donut gebus.  Next resepi pulak menanti.. ahaksss...


2 comments:

{ adda syuhada } at: October 20, 2016 at 10:29 AM said...

sedapnyer....

{ Kina } at: October 25, 2016 at 11:39 PM said...

Memang sedap. Try le buat.. :)

Post a Comment